Leg uw boeken aan de kant!

De titel van deze tekst zal je waarschijnlijk doen vermoeden dat dit geen diepgaand studieadvies is. Veel punten ga je natuurlijk niet halen door niet in je boeken te kijken, maar je kan wel heel veel andere dingen bijleren. En daarom begin je toch te studeren: om bij te leren?

Ondanks de diepe wallen en grijze haren die je ongetwijfeld in mijn portret naast deze tekst kan spotten, was ik ooit ook een jongeling in het eerste jaar. Ik kwam alleen toe op de grote universiteit en wilde vooral keihard studeren. In je eerste jaar moet je je natuurlijk bewijzen. Toch merkte ik al rap dat die zuiver academische focus niet vol te houden is, en dat hoeft natuurlijk niet. Een van de eerste dingen die je merkt als je door de studentenbuurten van Gent loopt, is de wildgroei aan activiteiten, organisaties en evenementen door en voor studenten. Ikzelf sleet eerst een jaartje bij de studentenraad van mijn faculteit, om dan bij het studentenblad Schamper terecht te komen. En ik zou het nu niet anders doen.

Hoewel iedereen een andere ervaring en visie zal hebben met en op het studentenleven, staat het wel heel centraal in de beleving van de universiteit. Je kan er heel wat van opsteken, over eigenlijk zo goed als alles. Er zijn verenigingen voor ieders interesses, zoals we in een vier pagina's lang overzicht zullen proberen duidelijk maken. Het is ook gewoon heel leuk om een groep mensen te hebben waar je terecht kan als de boeken eens dicht mogen en de lessen gedaan zijn. Of dat nu is om samen theater te maken, om bordspelletjes te spelen, of deel te nemen in heuse voetbaltoernooien: het studentenleven heeft voor elk wat wils. Om dat duidelijk te maken, hebben wij deze speciale zomereditie van Schamper uitgebracht, speciaal voor nieuwe studenten. Het hele jaar kan je ons ook (gratis!) vinden in bakjes op jouw faculteit en allerlei plaatsen in Gent. Hopelijk ook tot dan!

Leg uw boeken aan de kant, maar vergeet ze ook zeker niet terug op te rapen

Ondertussen kan je genieten van deze editie van ons studentenblad. Je kan je eerste week aan de universiteit alvast vullen met artikels over de positie van vrouwensport, een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar frietjes, en het hoe en wat van de QR-code. Daarna zou ik je aanraden om je onder te dompelen in alle activiteiten en evenementen die onze studentenstad te bieden heeft. Leg uw boeken aan de kant, maar vergeet ze ook zeker niet terug op te rapen.