MaTRaK: van scenario tot voorstelling

Theater voor en door studenten

MaTRaK geeft sinds jaar en dag studenten met acteerkriebels een platform. Waar houden de theatre kids van de UGent zich mee bezig? Wij vroegen het aan Lisa Van Bockstaele en Fleur Syryn, de voorzitter en pr-verantwoordelijke van de vereniging.

Waar houdt MaTRaK zich precies mee bezig?

Lisa: "Wij zijn een vereniging van de UGent die het voor studenten mogelijk maakt om aan theater te doen. We bezorgen hen een budget en de logistieke middelen om zelf een productie in elkaar te steken. Het is dus volledig door en voor studenten. We repeteren een keer per week en in maart gaan we met de hele vereniging gezellig op weekend."

Wie kan er lid worden?

Lisa: "Begin augustus laten we kandidaat-regisseurs een idee voor een nieuwe productie pitchen. Ook zij zijn studenten. We mikken op drie regisseurs en dus drie stukken per jaar."

Fleur: "Aan het begin van het academiejaar doen we dan via een aantal socialemediakanalen een open oproep. Alle Gentse studenten die daar zin in hebben, mogen dan naar onze auditie komen. Niet enkel UGent-studenten zijn welkom, trouwens. De eerste ronde van die audities bestaat uit een workshop, waarin de regisseurs kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Die ronde verloopt erg laagdrempelig en er heerst een uitgelaten sfeer. Of je nu geselecteerd wordt of niet, je bent er samen met gelijkgestemde zielen. Het is een warme groep, dat heb ik zelf gemerkt. Iedereen is welkom op die audities, ervaring is zeker niet nodig."

Lisa: "Na die workshops bereidt de regisseur voor de geselecteerde studenten een stukje voor om dan echt te beslissen wie de rollen krijgt."

Beeld uit een voorstelling van MaTRaK

Waarover gaan jullie theaterstukken doorgaans?

Lisa: "Dat ligt nooit volledig op voorhand vast: die beslissing ligt bij de regisseurs. Sommigen van hen laten zich daarbij beïnvloeden door de acteurs. Dan komt het onderwerp van de productie voort uit improvisatie. We vermijden meestal wel klassieke stukken die zeer trouw aan de originele tekst uitgevoerd moeten worden. We hebben echt al veel verschillende thema's behandeld in onze stukken, maar meestal gaan ze over psychologische en sociologische fenomenen die we dan op een kunstzinnige manier uitwerken."

"Voor de studenten in het publiek zijn de voorstellingen nooit een ver-van-hun-bedshow" - Lisa Van Bockstaele, voorzitster MaTRaK

Fleur: "Vorig jaar gingen beide producties bijvoorbeeld over communicatie en de ruis die tussen zender en ontvanger op de boodschap kan komen. Die twee stukken hadden vrij weinig tekst, maar andere jaren moesten de acteurs dan weer veel tekst uit het hoofd leren."

Lisa: "Doordat de regisseurs en acteurs allemaal studenten zijn, wordt het voor de studenten in het publiek ook nooit een ver-van-hun-bedshow."

Zijn er al leden van MaTRaK in de theaterwereld beland?

Lisa: "Enkele van onze leden zijn van de UGent overgestapt naar het KASK (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, red.), of werken er nu zelfs. Voorlopig is er nog niemand doorgebroken bij het grote publiek, maar dat is voor binnenkort! (lacht)"