Van cantus tot voetbalveld: sport bij de studentenverenigingen

Naast het uitgaansleven faciliteren de Gentse studentenverenigingen ook lichaamsbeweging met heuse sporttoernooien. Hoe gaan die in zijn werk? We vroegen het aan het FaculteitenKonvent, dat mee inzet op dergelijke sportactiviteiten.

In de Verenigde Staten zijn American football, basketbal en sport in het algemeen niet uit het universiteitsleven weg te denken, maar ook aan onze eigen alma mater kan er wel eens naarstig gesport worden. Zo ook bij de studentenverenigingen, die doorheen het jaar meermaals de strijd met elkaar aangaan. Het FaculteitenKonvent ondersteunt en promoot als overkoepelende organisatie van de 29 opleidingsverenigingen (faculteitskringen) allerlei activiteiten, en dat behelst ook de ietwat bijzondere taak sportactiviteiten te organiseren. Zo heeft elk van deze verenigingen zelfs een of meerdere bestuursleden die zich specifiek inzetten voor de organisatie van sportevenementen.

Elke week organiseert het FK meerdere wedstrijden tussen hun verenigingen, waarbij verschillende sporten aan bod komen. Van badminton en judo tot pingpong en veldvoetbal: voor iedere sportfanaat wat wils. Daarnaast organiseren verenigingen ook zelf hun eigen evenementen, waar nog eens andere sporten aan bod komen.

Sport zou goed zijn voor het mentaal welzijn van studenten en helpt met de broodnodige ontspanning na het studeren

In de loop van het academiejaar wordt er over de hele universiteit een groot kampioenschap gehouden: het InterFacultair Kampioenschap (IFK). Per sport worden de resultaten van elke match tussen verenigingen opgeteld en meegenomen in een algemene optelsom. Dat leidt tot een reeks finales met een grote finaledag als hoogtepunt van het kampioenschap, waar ook de eindbeker wordt uitgereikt. Voor elke aparte sport vallen op die dag ook bekers te winnen. Naast het IFK bestaat er ook een InterFacultair Toernooi (IFT), dat zich beperkt tot een dag. Je hoeft ook geen lid te zijn van een faculteitskring om jouw faculteit of opleiding te verdedigen in allerlei sportcompetities. Die eer kan dus iedereen met een hart voor sport te beurt vallen.

Daarnaast organiseert het FK jaarlijks een grote zwemmarathon. Elke faculteit stuurt zijn studenten om drie uur lang te blijven zwemmen en zoveel mogelijk baantjes te trekken. Tijdens de vorige editie slaagde de winnende kring erin om een totaal van 8 kilometer en 25 meter te zwemmen. De verenigingsleden die niet zwemmen, supporteren dan voor hun eigen vereniging. De FK-verenigingen zijn ook elk jaar vertegenwoordigd op de 12-urenloop, een loopmarathon die plaatsvindt op het Sint-Pietersplein.

Waarom zetten deze studentenverenigingen nu zo zwaar in op sport? Volgens het FK zijn er een aantal redenen. Zo is sport goed voor het mentale welzijn van studenten en geeft het wat broodnodige ontspanning na het studeren. Voor de verenigingen zelf helpt sport ook om het groepsgevoel te versterken, zeker met de aanwezigheid van supporters. Het is dus een grote meerwaarde voor de studententijd.