De goede oude tijd

Eens niet de vertrouwde hoofdredacteur die hier de pen opneemt, maar (met de woorden van mijn voorganger) "de Algemeen Coördinator, een studentenjournalist, maar met meer taken en sterallures". Een accurate beschrijving als je het mij vraagt, al getuigt deze ook van een zekere dikke nek. Toepasselijk voor een voedseleditie, eigenlijk. Sterallures mogen echter wel een beetje na al meer dan zeseneenhalf jaar op deze universiteit.

Je zou denken dat je na zoveel tijd wel vanzelf zal ontdekken hoe de universiteit precies werkt. Wie wie is, wie wat doet, en bij wie je allemaal terecht kunt met eender welke interesse of probleem. Maar de grootschaligheid van het instituut dat ons allen, studenten, personeel of andere geïnteresseerden verbindt, verhindert dit. Het is pas dankzij mijn tijd hier, bij Schamper, dat ik eindelijk een overzicht begon te krijgen van wat er eigenlijk allemaal gebeurt. En neen, dit is geen aanloop naar een lofzang. Maar in alle eerlijkheid doet dit blad voor mij, en hopelijk voor talloze lezers, verenigingen, konventen, personeel en willekeurige voorbijgangers, wat een dikke zes jaar niet kon: een inzicht geven in het reilen en zeilen van alles wat er rond ons gebeurt, gaande van een nieuw Brugspaghettirecept tot verregaande besparingen kaderen. Rozen verwelken en schepen vergaan, en zal ook de Green Office binnen een paar maanden niet meer bestaan?

Ik was nog net op tijd om de drankautomaten in de Blandijn te zien verdwijnen

Mijn tijd als coördinator, als redacteur bij dit blad, en normaal gezien ook als student zit er bijna op. Ik heb de vorige rector nog meegemaakt, de verkiezing van Dries Van Langenhove in de Raad van Bestuur, te veel recepten voor de Brugspaghetti, en was nog net op tijd om de drankautomaten in de Blandijn te zien verdwijnen. Nu ik hieraan terugdenk, komen de woorden van een knullig sitcompersonage in me op: "I wish there was a way to know you were in the good old days before you actually left them." Wel, ik zit waarschijnlijk aan het einde van die goede oude tijd. Maar weet dat ik ten volle besef wat een privilege het is om coördinator, redacteur en student te zijn.

Wat ook een privilege is, is dit te mogen schrijven voor mijn favoriete thema-editie. Geniet van de talrijke artikels over eten! Naast de zoektocht naar het beste Brugbroodje kan je onder andere ook lezen over unieke eetadresjes, en of het klopt dat je puistjes krijgt van chocolade. Smakelijk!