UGent wisselt een- en meerjarige masters om

De Gentse faculteiten verrassen vriend en vijand met een complete vernieuwing van de studiepuntenstatus-quo. Waarom zouden ze dat in hemelsnaam doen?

Verrassend nieuws van de persdienst deze week: de faculteiten zijn het eens over grote verschuivingen op het vlak van studiepunten in verschillende opleidingen. Veel studenten kunnen maar moeilijk begrijpen waarom ze hun masterproef, alle hoorcolleges en practica in één jaar moeten afmaken terwijl dat voor de meerderheid van de studenten niet haalbaar is. Of omgekeerd, waarom ze niet wat sneller kunnen afstuderen en werken in plaats van nog twee jaar vast te zitten aan de universiteit en de financiering van hun ouders. Aan deze zorgen komen de faculteiten nu tegemoet.

In het huidige model wordt snel duidelijk dat bepaalde termen correleren met een master van 120 of zelfs 180 studiepunten. Naast het woord 'ingenieur' of 'engineer' was over het algemeen ook de Engelse naam van een masteropleiding voldoende om de duur ervan te verlengen. Spijtig genoeg werd het de faculteiten duidelijk dat de extra tijd duidelijk niet gespendeerd werd aan studenten effectief foutloos en professioneel Engels bij te brengen. Daarnaast duren ook alle masteropleidingen die aangeboden worden op de faculteit 'wetenschappen' twee jaar. Liggen exacte wetenschappen en het woord 'ingenieur' je niet, dan had je nog steeds kans om dat extra jaartje in de bib te luieren. Dit enerzijds aan de hand van een master met de woorden 'oosters', 'internationaal' of 'globaal', of anderzijds aan de complete manipulatie van mensen (psychologie en/of rechten, schrap gerust wat al dan niet zou passen).

"Al die uren dat studenten in het labo zaten te kaarten begonnen zwaar te tillen bij onze energiefactuur"

Alle andere richtingen, met hun eenjarige master, stonden hier dus jaren in de schaduw. Met een nieuw meesterplan gooien de verschillende decanen het over een compleet andere boeg: elke masteropleiding die op dit moment 120 studiepunten of meer waard is, wordt er nu 60, en vice versa. De 'winnende' faculteiten geven uitleg: "Als je vroeger voor talen, geschiedenis of wijsbegeerte koos, kreeg je een trots mailtje van je desbetreffende leerkracht uit het middelbaar. Heb je dat ooit al gehoord van een leerkracht biologie als er nog een leerling komt zeggen dat die geneeskunde wil doen?" En de campussen die niemand meer kent, zoals Campus Mercator of Rommelaere, verdienen volgens hen duidelijk ook meer aandacht, zo leiden we af van een willekeurige student geneeskunde: "Waar de toegepaste taalkunde zit? In het dichtstbijzijnde VDAB-centrum?" (lacht venijnig en een tikkeltje jaloers omdat hij nauwelijks twee zinnen foutloos kan schrijven).

Maar ook de richtingen die op studiekostelijk vlak inbinden, reageren tevreden: "Al die uren die studenten in het labo zaten te kaarten begonnen zwaar te tillen op onze energiefactuur. En laat ons eerlijk zijn: de helft van de Sterregebouwen kan beter dienst doen als Home, dan is dat probleem ook opgelost." De Oosterse en internationaal gerichte opleidingen wilden ook commentaar geven, maar omwille van het studententekort in de vreemde talen konden we niet snel genoeg een tolk vinden.