Best of: trappen aan de UGent

Trabla – Blandijn

Een vertrouwde rustplaats voor studenten Letteren en Wijsbegeerte, een bizarre jungle voor bezoekers of gewoonweg een redelijk korte trap. De 'trabla' is gekend bij verschillende studenten en mensen die graag nog student zouden zijn. Het is de toegangspoort tot de Blandijn, waar je meestal talige, kunstzinnige en/of wijsgerige studenten tegenkomt, maar waar af en toe ook economen en ingenieurs passeren. Wanneer je weer net iets te laat op kot bent vertrokken, vormt de trap een heus obstakel van uitstromende studenten, wietgeur en filosofen die je in een socratische dialoog willen betrekken. In de vlekken bier en sigarettenassen op de trap kan je misschien nog net lezen: 'laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt'.

thirst trap?

Naar de sterrenwacht – Plateau

De Plateau-Rozier is een oud gebouw met vele leuke plekjes, maar ze zitten goed verstopt in een labyrint. Het hoogste punt van het gebouw is de brandtrap van de volkssterrenwacht. De plek is ideaal om als reguliere student even uit te waaien tussen je lessen door. De trap zelf is vooral functioneel. Hij vloekt qua design nogal met de klassieke architectuur van de rest van het gebouw, maar dat vergeet je snel als je boven bent. Je hebt er een indrukwekkend uitzicht over Gentse daken en torens: van de Rabotblokken tot het Sint-Pietersstation. Wil je zelf deze trap ontdekken, wandel dan binnen langs de ingang Plateau van Campus Boekentoren en volg de brakke bewegwijzering naar Auditorium L (ja, het zit goed verstopt). Sta je met je neus voor Auditorium L, draai je dan om en wandel door de glazen deur met de sticker van de volkssterrenwacht. Bewandel nu het grijzig gedrocht van een trap tot boven. Opgelet! Die deur valt automatisch op slot en dan kan je alleen nog langs beneden naar buiten. Meestal ligt er wel een blokje om dit te vermijden. Uitdaging als je boven bent en je weet niet wat te doen: zoek kerktorens. Wij vonden er veertien.

Een helse beklimming – Mercator

Elke student Toegepaste Taalkunde kent ze wel, de befaamde beklimming van Mercator. Deze trappen zien er op het eerste gezicht niet bepaald ontmoedigend uit, maar schijn bedriegt. De bezwete voorhoofden en de kortademigheid van zij die de vierde verdieping wisten te bereiken, vertellen een ander verhaal. En wie denkt deze vervelende trappen te slim af te zijn en de lift te gebruiken, moeten we helaas teleurstellen, want die is enkel bedoeld voor lesgevers en medewerkers. Maar goed, omgaan met teleurstellingen hoort nu eenmaal bij het studentenleven. Bovenal niet getreurd want er is licht aan het eind van deze tunnel. Na de zware inspanning kan je altijd even lekker bekomen in de 'knusse zithoek' op de vierde verdieping.