Streek van de Week

Scaldis

Elke streek heeft zo zijn bijzonderheden. In Ieper gooien ze katten van de toren, in Geraardsbergen eten ze mattentaarten en Aalst is doordrenkt met marginaliteit. Wij voeren elke editie de meest prominente clichés aan een regionale club en zien hoe zij die verteren.

Praeses Axel Deckmyn, communicatieverantwoordelijke Luna De Vuyst en sportverantwoordelijke Alexander De Meyst zijn aan het woord.

Hey daar skaantjes, enkelingen beweren wel eens dat Dendermondenaren conservatief zouden zijn. Is er daar iets van aan?

Axel: "Ja, toch wel. In onze club wordt traditie altijd erg hoog in het vaandel gedragen. Ze vragen me wel eens: 'Waarom zetten wij ook geen namen op de linten? Waarom zus? Waarom zo?' In Scaldis proberen wij die tradities die al vijfentachtig jaren in ere gehouden worden, toch wel vast te houden."

Alexander: "Of bijvoorbeeld kielen. Die doen wij eigenlijk ook niet aan. "

Axel: "Andere studentenverenigingen gebruiken dat. Scaldis niet. Want dat is vuil en dat wordt gestolen. Maar aan de andere kant proberen wij ook als studentenclub vernieuwend te zijn. Met nieuwe concepten proberen we de Dendermondse jeugd aan te spreken."

Wat zeggen de andere verenigingen van het SeniorenKonvent vaak over jullie?

Alexander: "Dat is meestal wel ludiek toch?"

Axel: "Ja, als we bijvoorbeeld bij de Wase club (de SK-vereniging voor Waaslanders, red.) toekomen, dan hoor ik altijd “Fuck Scaldis!”. Maar dat is om te lachen. Scaldis is altijd wel zeer prominent aanwezig geweest binnen het SK, dus als mensen iets negatiefs zeggen over ons, dan is meestal omdat ze willen zijn zoals wij. Haters gonna hate, because they ain’t us!"

Voldoende ernst. Laten we een spelletje spelen. Fuck, marry, kill met drie mannen die in Dendermonde geboren zijn: Philippe Geubels, Guy Verhofstadt en Dries Van Langenhove.

Axel: "Voor Fuck, zeker Philippe Geubels. Marry, Guy Verhofstadt. En voor Kill: Dries. Sorry Driesje, studentenverenigingen moeten apolitiek zijn."

Ik heb gezien op het internet dat jullie ook een eigen tijdschrift hebben, de Galm. Is dat kwalitatiever dan Schamper?

Axel: "Luna, verdedig uw Galm!"

Luna: "Ik kan mij daar niet echt over uitspreken. Ik heb Schamper nog niet zo vaak vastgehad. Ik doe de hele Galm op mijn eentje. Wij hebben in ieder geval maar één persoon nodig voor de taak, jullie een hele redactie!"

Leeft de rivaliteit met Aalst nog steeds?

Axel: "De rivaliteit? Niet zo sterk meer als vroeger. Ik vond het wel grappig hoe Moeder Oilsjterse twee weken geleden in Schamper zei: “Het is altijd zo’n beetje gezonde rivaliteit, maar achteraf gaan we samen een pint pakken” Ik kan mij niet herinneren dat wij ooit met Aalst pinten zijn gaan pakken eigenlijk. Onze rivaliteit is niet bedoeld om te polariseren, maar heeft in het verleden wel echt al voor ludieke momenten gezorgd."

Maar ondertussen is het dus al even geleden dat er nog eens zo'n grote grap heeft plaatsgevonden?

Axel: "Als wij echt willen staven dat er een gezonde rivaliteit is, dan vind ik wel dat Scaldis eens met iets nieuws op de proppen mag komen (lacht onheilspellend)."