Veel nuance is er niet in het Vlaamse onderwijs: je hebt ASO, KSO, TSO, BSO. Heel esthetisch zijn die benamingen niet, en de vooroordelen gelinkt aan elk van deze stronken zijn dat allerminst. Leerlingen op Steinerscholen hebben bijvoorbeeld wél examens, wél huiswerk. En ze moeten ook voldoen aan eindtermen, weliswaar aangepast. Al wordt dat laatste niet meer mogelijk door een nieuwe beslissing van de Vlaamse regering.
Op mijn middelbaar diploma, je weet wel: dat papiertje dat je misschien al bent kwijtgeraakt, staat 'ASO Steinerpedagogie'. De Vlaamse regering heeft onlangs besloten dat Steinerscholen geen aanpassingen van de eindtermen mogen doorvoeren. Als ex-Steiner kan ik niet anders dan kritisch nadenken, vandaar: is zo een maatregel wel nodig?
Verwacht hier geen promopraatje, want het gaat niet om absolute waarheden. Hoewel ik snel een aversie heb gekregen voor klassieke ASO-scholen, ken ik veel fijne, kritische, intelligente mensen die wel de (school)tijd van hun leven hebben doorlopen op een 'traditionele' school. Maar dat is dan ook mijn punt: verwacht niet dat elk fruit past in hetzelfde doosje. Je moet geen appels met peren vergelijken, dus waarom de lancering van een maatregel die het Vlaamse onderwijslandschap misschien nog wat monotoner maakt? Waarom een maatregel die het signaal lijkt te geven dat appels en peren hun best moeten doen om hetzelfde te zijn?
Volgens de experts die, samen met de onderwijsinspectie, de doorslag gaven om het Steineronderwijs zijn eindtermvrijheid te ontnemen, ontbreken er te veel 'kenniselementen'. Hoewel Steinerscholen de 'digitale ontwikkelingen niet volgen', reageer ik met een beetje onbegrip via een zeer digitale uitdrukking: 'ok boomer'.
Verwacht niet dat elk fruit past in hetzelfde doosje
Het is een feit dat je op Steinerscholen niet klaargestoomd wordt voor astrofysica op een Ivy League-universiteit: als je meer uren harde wetenschappen wil, kun je beter verhuizen naar een andere school. Daar is niets mis mee. Maar er is ook niets mis met Steineronderwijs, dat de keuze maakt om die weggevallen uren 'pure kennis' in te wisselen voor uren schilderen, boetseren en denken. De filosoof in mij zou zelfs willen uitweiden over wat kennis is, maar laten we de droge definitie van deze onderwijsexperts aannemen: een opeenstapeling van feitjes. Er wordt op Steinerscholen ingezet op andere vaardigheden, die blijkbaar maatschappelijk minder gewaardeerd worden.
Steiner is een school die ruimte laat voor persoonlijke ontwikkeling, voor het rijpen van gedachten, die duurzaam doorzettingsvermogen ondersteunt. Dat zijn elementen die je niet genoeg terugvindt in onze burn-out- en consumptiemaatschappij.
De vrijheid om als leerling de keuze te maken tussen een school die inzet op de discobol aan facetten die een kind of tiener is, en een school die inzet op het cognitieve, de tussen-de-lijntjes kleurengedachten, die keuze moet gevrijwaard blijven. Van zwart en wit kun je geen regenboog maken, dus laat variatie toe. Laat genoeg diversiteit over, zodat elk kind zijn plekje kan vinden én kiezen.
Het is ongelooflijk goed dat onderwijs geëvalueerd wordt, want dat is een omgeving waar de volwassenen van morgen zich aan het ontplooien zijn. Het is goed dat er kritiek wordt gegeven, want dan kunnen scholen aan zichzelf sleutelen, in het belang van leerkrachten en leerlingen.
Van zwart en wit kun je geen regenboog maken, dus laat variatie toe
Maar het zou ook goed zijn dat de maatstaven om kritiek te geven, zelf kritisch benaderd worden. Want dat idee van de school als fabriek van burgers van morgen (lees: niet te kritisch, niet te creatief, net wel heel technologisch, informatisch, want dat is de toekomst), zou best vervangen worden door het idee van de school als voedende omgeving voor de kinderen van nu.
Hoewel van het anekdotische een waarheid maken een grandioze drogreden is, wil ik er wel op duiden dat mijn éénjarige Steineravontuur me geen windeieren heeft gelegd tijdens mijn eerste jaar aan de universiteit. En ik ben geen unicum. Afgestudeerde Steinerleerlingen doen het goed, vliegen veel richtingen uit, met goesting.
Ik mis nuance in het debat. Want de kruidige mix die van een Steinerschool een Steinerschool maakt, steunt op een pedagogisch project. Die wordt nu bedreigd. Dus ik hoop dat er na discussie en samenwerking een compromis zal komen, dat Steineronderwijs houdt zoals ze is, en schwung behoudt in onze starre onderwijshokjes.
Reacties
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
(Geen onderwerp)
Reactie toevoegen