Non scholae sed vitae discimus. We leren niet voor school maar voor het leven.
Vier jaar lang staarden diezelfde Latijnse woorden me boven het bord aan. In koeien van letters, onuitwisbaar. Leren, leven en ons engageren voorbij de schoolbanken - dat was de les. Ironisch genoeg lijkt net dat vandaag zoek. Sinds corona is het studentenleven ingezakt. Initiatief verdwijnt, ontmoetingen drogen op, samen bouwen aan iets groters wordt zeldzaam. Socioloog Ignace Glorieux (VUB) ziet jongeren terugplooien in cocooning en schermcontact, terwijl het spontane cafébezoek of de inzet in een studentenvereniging steeds zeldzamer wordt. Engagement wordt ingeruild voor comfort en zo brokkelt het sociaal kapitaal af dat vorige generaties als vanzelfsprekend opbouwden.
Die verstilling is geen toeval, maar een symptoom van een steeds individualistischere samenleving. Studenten behandelen hun leven steeds vaker als een persoonlijk project, strak afgelijnd rond blinkende cijfers, stages en een volgestouwd cv en minder rond ervaring en betrokkenheid. Eigen succes en efficiëntie wegen zwaarder dan solidariteit of collectieve actie. Toch wijst onderzoek van professor Stijn Baert uit dat studenten die zich engageren in het verenigingsleven evenveel kans maken op een jobgesprek als studenten met topcijfers. Vermeld je hoge punten of studentenleiderschap op je cv, dan stijgt je kans op een sollicitatie-uitnodiging met 8%. Combineer je beide, dan zelfs met 13%, vergeleken met wie geen van die troeven kan voorleggen. Engagement is dus niet alleen een sociale investering, maar ook een krachtig signaal van vaardigheden en motivatie waar werkgevers op letten.
Ontmoet mensen, bouw herinneringen en ontdek vaardigheden die geen enkele syllabus kan bieden
Uit een rapport van het RIVM en Trimbos-instituut (2023) blijkt dat 44% van de studenten kampt met psychische klachten zoals angst of depressie, en dat 62% zich eenzaam voelt. Dat is een pandemie in het studentenleven en eentje die vraagt om snelle actie. Wie zich actief inzet in een studentenvereniging, project of ander initiatief ontwikkelt niet alleen vaardigheden, maar bouwt ook sociale banden en verbondenheid op. Betrokkenheid kan zo het sociaal kapitaal een stuk herstellen, het vertroebelde gemeenschapsgevoel versterken en het mentaal welzijn van studenten wezenlijk verbeteren. Elegast Vercruysse (Praeses Deliria) getuigt: "Een studentenvereniging biedt niet alleen vriendschap, maar ook veiligheid en sociaal contact, waardoor de drempel om met anderen te praten aanzienlijk verlaagt. Dat heeft een enorm positieve impact op je mentale gezondheid en persoonlijke ontwikkeling."
Beste medestudent, durf uit uw kot te komen. Verleg uw grenzen, probeer iets nieuws en laat u niet vangen door de druk van cijfers of comfort. Engageer u in een vereniging, project of initiatief. Steek de handen uit de mouwen, leer samenwerken, debatteren en organiseren. Ontmoet mensen, bouw herinneringen en ontdek vaardigheden die geen enkele syllabus kan bieden. Wat u vandaag doet, vormt u voor het leven en niet alleen voor school. Wat we missen, is geen tijd of talent, maar de moed om opnieuw samen te dromen. Want echte groei begint niet in de punten op je rapport, maar in de mensen naast wie je beslist om iets in beweging te zetten.






Reacties
(Geen onderwerp)
Reactie toevoegen