Ode aan Erasmus

Ik kreeg van mijn opleiding de kans om een semester lang op vakantie te gaan. Nu is het een deel van mijn persoonlijkheid, waarover ik uren de gekste verhalen kan vertellen. Hier hoop ik jullie vooral te overtuigen om op Erasmus te gaan.

Party in the EUSA

Wie dacht dat het op Artevelde altijd feest was, heeft duidelijk nog nooit les gevolgd in Sevilla. In de cafetaria van EUSA staan de cervesa's bovenaan de drankenlijst en krijg je er elke keer een bocadillo con queso y jamon en een portie frietjes bij. Deadlines zijn er onbestaand. Toen ik mijn opdracht niet op tijd klaar had en mij ging verontschuldigen bij mijn docent, antwoordde hij: "Why do you worry Ibe? I know you're the best!" Daarbovenop kreeg je ook zo goed als altijd de totaalscore op je opdrachten.

Op Erasmus moet je dus niet gaan voor het goede onderwijs. Al leerde ik er op een manier meer bij dan tijdens de rest van mijn bachelor. Zo kom je in een klas terecht met internationale studenten die je een ruimer denkbeeld geven over de wereld.

In de cafetaria stonden de cervesa's bovenaan de drankenlijst

Stress, wat?

Het Zuiden staat bekend om het stressloos leven en dat had ik meer nodig dan gedacht. Op Erasmus vallen namelijk al je verplichtingen weg. Wisselen van ouders? Werken? School? Niets van dat! Je doet alleen dingen waar je zin in hebt. Zo ging ik enkele keren op mini-vakantie naar Lissabon, Madrid en Cádiz, die met een Flixbus heel betaalbaar waren. Ook de Spaanse feestjes waren van een ander niveau dan die in de bekende Overpoortstraat. Zo was er Electrolunch, een openluchtfeestje aan de rand van het water. En ook in de rest van de stad waren er fantastische clubs om je nachten in door te brengen.

Op kot

Vier maanden lang woonde ik samen met de twee meest geweldige kotgenoten die ik mij had kunnen wensen. Zo had ik de eerste avond met Sam al meer gelachen dan de voorafgaande week in België. En Venla kwam telkens thuis met de gekste verhalen die mijn ogen deden tranen van het gieren. Ons kot was dan ook de plek bij uitstel voor feestjes. Die gingen meestal buiten door op het dak, want natuurlijk scheen het zonnetje er de hele winter door. Je kon er uitkijken op alle kerkjes en de smalle straatjes van Sevilla. Neem daarbij een groep vrienden, tinto de verano, de zonsondergang en muziek en je hebt de meest perfecte avonden.

Zoek jezelf een Sam

Mijn Erasmuservaring was niet hetzelfde geweest zonder mijn kotgenote Sam. We waren als twee handen op één buik en we waren dan ook overal samen te vinden. Ik hoop dat iedereen die op Erasmus gaat hun Sam vindt. Dan wordt het zonder twijfel de beste tijd van je leven.

Het enige wat mij nog rest te vertellen is: GA OP ERASMUS! Geloof mij als ik zeg dat je bij thuiskomst meer heimwee zal hebben naar je Erasmustijd, dan je daar ooit zal hebben naar huis.