Boskap, klimaat en Griekse goden: waar zijn uw studentenvertegenwoordigers mee bezig?

Naast zij die verdrinken in boeken en alcohol zijn er ook studenten die zich bekommeren om de belangen van de gewone student: de studentenvertegenwoordigers. Wat volgt is een kort overzicht van waar zij zich zoal mee bezighouden.

Gezocht: studenten die een bos willen kappen

De mogelijke boskap aan campus De Sterre beroert al enkele weken de gemoederen. Vanaf dat de Universiteit Gent het plan bekendmaakte, kwam er kritiek uit allerlei hoeken: de buurtbewoners, boomknuffelaars allerhande en zelfs de bevoegde Vlaamse minister, Zuhal Demir, maakten hun ongenoegen kenbaar. De universiteit leek lange tijd eenzaam hun standpunt te moeten verdedigen, maar nu komt er hulp uit de hoek van de studenten. De Gentse Studentenraad (GSR) maakte op 12 oktober een standpunt openbaar waarin ze het plan van de UGent verdedigen. Volgens hen is de bouw van een nieuwe studentenhome broodnodig om voldoende huisvesting te bieden aan de Gentse studenten, zeker gezien het recente kotentekort. De GSR betreurt dat het bos aan De Sterre daarvoor moet sneuvelen, maar ziet verzachtende omstandigheden. De universiteit beloofde immers om ter compensatie twee bossen van 4000 m² (de exacte grootte van het bos aan De Sterre) aan te planten. Daarnaast is er ook een gebouw op campus Sterre dat tegen de vlakte gaat en vervangen wordt door bomen. Enkele anonieme getuigen beweren alvast GSR-bestuurders met bijlen en kettingzagen in de buurt van de Sterre gezien te hebben. Of dat iets met de boskap te maken heeft, is vooralsnog niet bekend.

Gezocht: klimaatbewuste studenten

Zondag 31 oktober begint in Glasgow de klimaatconferentie van de Verenigde Naties, en dat zullen we aan de UGent geweten hebben. Voor het eerst steken alle overlegniveaus van de universiteit de koppen structureel samen rond het thema 'klimaat'. Zowel de Raad van Bestuur en de Sociale Raad, als de Onderwijsraad zullen bekijken hoe zij binnen hun bevoegdheden een extra tandje kunnen bijsteken om de planeet iets minder snel om zeep te helpen. Bij die overlegmomenten zal er ook plaats zijn voor geïnteresseerde studenten. Ben je te principieel om het vliegtuig naar Schotland te nemen en zijn boottickets te duur? Stuur dan een volledig gratis mailtje naar duurzaamheid@ugent.be om kans te maken op een zitje in het grote UGent-klimaatoverleg. Goed voor je zichtrekening en potentieel ook voor de planeet. Wie een grote fan is van vergaderingen aan de UGent, is uiteraard ook welkom.

Gezocht: mentaal stabiele studenten

Mentaal welzijn is al enkele jaren een speerpunt in het beleid van de GSR. "Dat blijft dit academiejaar natuurlijk ook zo", voegt voorzitter Ben De Slagmulder toe. Het recentste bewijs daarvan is de chatlijn 'Epione'. Dat is de naam van de Griekse godin die de pijn verzacht, zo beweert het gezamenlijke persbericht van de GSR en StuArt, de studentenraad van de Letteren en Wijsbegeerte. Wikipedia bevestigt dat. Epione wordt een gratis en anoniem chatplatform waar studenten met hun (mentale) problemen terechtkunnen, en dat voor en door studenten. Aan gebruikers wellicht geen gebrek, maar de studentenraden zijn ook op zoek naar vrijwilligers die hun chatlijn willen beheren. Die worden niet onvoorbereid in een callcenter gedropt: er is een grondige opleiding voorzien, met onder andere ondersteuning door de studentenpsychologen. Wie, net als de gemiddelde student psychologie, denkt dat ze hiermee hun eigen mentale problemen kunnen oplossen, zit er goed naast. De chatlijn is op zoek naar mentaal voldoende weerbare studenten die bovendien niet zelf de hele tijd zitten te tateren, maar een luisterend oor bieden.