Yes, maar toch vooral No

Hoofdredacteur met knecht achter zich

Je moet het de UGent nageven: telkens als je denkt dat het dieptepunt qua marketing bereikt is, vinden ze toch nog een manier om je teleur te stellen. Al sinds het begin der tijden worden studenten door de ondraaglijke holheid van de 'Durf Denken'-campagne geteisterd. Gelukkig verwent de universiteit haar studenten ieder jaar met een nieuwe, prikkelende reeks advertenties om zichzelf in de kijker te zetten. Een paar jaar geleden was er bijvoorbeeld 'UGent groet student'. De groetjes terug, maar wat betékent dat?

Het jaar nadien was het de beurt aan "UGent opent academiejaar". Er zijn niet veel deuren ingetrapt die ooit opener stonden. Wat was de universiteit anders van plan? Alles dicht houden en iedereen naar huis sturen? Halverwege het gezegende jaar 2020 bleek dat plots wel degelijk mogelijk. De universiteit toonde zo opnieuw dat ze haar tijd ver vooruit was. De ongewone situatie bracht uiteraard het beste naar boven in het marketingteam. Zij creëerden de slogan 'On/Off', verwijzend naar de combinatie van on- en offline les en on- en off-campus activiteiten. Achteraf bleek ook deze slogan profetische gaven te bezitten, want na een kleine maand 'on-campus' vlogen alle studenten er 'off' om thuis wortel te gaan schieten in een Zoomles.

Het bekende stramien: eerst een beetje hoop geven, om die meteen weer de kop in te drukken

Dit jaar blijven de marketeers hangen in de tegenstellingen: geen 'on' en 'off', maar 'Yes and No'. Deze campagne volgt het bekende stramien: eerst een beetje hoop geven, om die meteen weer de kop in te drukken.

De campagne lijkt te passen in een bredere strategie. Rector Rik Van de Walle verstuurde eind augustus een mail waaruit af te leiden viel dat alle coronamaatregelen wegvielen in de UGent-gebouwen, behalve misschien de mondmaskerplicht. Dat zette hij begin september weer recht door de Vlaamse regering aan te halen, die de algemene mondmaskerplicht in leslokalen wou laten vallen. Vier dagen later was het opnieuw prijs: mondmaskers zouden niet langer verplicht worden, maar enkel als er aan een lijstje voorwaarden voldaan wordt. Bespaar uzelf alvast de moeite en volg gewoon de volgende richtlijn: als uw prof zegt dat het mag, dan mag het. Alle experten binnen onze redactie zijn het hierover eens.