Buenos Días Bart

Een brief uit Argentinië

Onze redactie ontving een brief van een prikkelend denker uit Argentinië. We vermoeden dat het om een vergissing gaat. Laat ons gerust iets weten als je denkt dat jij de geadresseerde bent of kent.

Aan mijn goede vriend Bart

Een prikkelend denker

Ik wil je bovenal mijn gelukwensen overhandigen. Wat jij op dit moment voor elkaar aan het krijgen bent, kan me ten zeerste bekoren. Jij en je broeders van het Vlaams Behang (vreemde naam trouwens) haalden in mei ei zo na een meerderheid in het Germaanse gedeelte van België. Dat is een puike prestatie. Ik leid er zelfs uit af dat je niet alleen qua lichaamsbouw, maar ook qua denkwijze van een Göring naar een Goebbels geëvolueerd bent. Je bent een man die zijn en mijn oude strijdmakkers niet in de steek laat!

Nog een gelijkenis met die goeie ouwe Joseph: je bent erin geslaagd om de media volledig naar je pijpen te laten dansen. Het is wel vreemd dat de staatstelevisie de meeste weerstand biedt, maar aangezien je op dat ministerie zo’n naïeve gematigde conservatief hebt neergepoot, komt het wel in orde.

In Bilzen werd een vreugdevuur ontstoken om de zege van de arische zaak te vieren

Ook was ik verheugd toen ik las dat je grondig zou snoeien in het ‘cultuurbudget’. Een slimme zet. Die zogenaamde ‘kenners’ hebben geen enkel benul van werkelijke schoonheid. Dat mocht ik in Wien al aan den lijve ondervinden. Daarom is die Vlaamse canon ook een prachtidee. Men dient geen schaamte te voelen wanneer men het luisterrijke Vlaamse verleden viert. Vlaanderen stond immers steevast aan de juiste zijde.

Het is wel duidelijk dat je stilaan klaar wordt voor de macht. Begrijp me niet verkeerd, Antwerpen is een stad die me zeer nauw aan het hart ligt. Maar als het volk roept, moet zijn Führer luisteren. Ik hoorde zelfs geruchten van een vreugdevuur dat te Bilzen ontstoken werd om de zege van de arische zaak te vieren. Hier wens ik toch te vermelden dat ik daarbij een puntje van kritiek heb. Je moet groter durven te denken. Denk meer in de richting van een grote demokratische instelling. Liefst in de hoofdstad. En probeer de schuld bij voorkeur op de bolsjewieken af te schuiven. Dat is een trucje dat je al goed beheerst.

Je bewandelt nog steeds de verfoeilijke weg van de Demokratie

Toch heeft het glorierijke Vlaamse front de macht nog niet veroverd. Hoe komt dat? Wel, eerst en vooral omdat je er koppig aan vasthoudt, de verfoeilijke weg van de Demokratie te bewandelen. Voor een werkelijke en totale machtsovername zal zo’n fluthuisje in Limburg niet volstaan en moeten er ruiten sneuvelen.

Bovendien was er nog iets dat me ten zeerste überraschte. Er staat verdammt een jood op je eigen Antwerpse kieslijst! Je neemt natuurlijk je eigen beslissingen, maar ik zou dat soort lui op een ander soort lijst zetten. Jouw illustere voorganger Reimond Tollenaere draait zich om in zijn graf. Voor zover dat natuurlijk gaat, als je in duizend stukken verspreid over een Russische toendra ligt.Op deze nostalgische noot rond ik graag af. Evita Braùn roept me voor het Essen. Veel succes in al je verdere ondernemingen gewenst.

Adios muchacho

Gemiddeld: 3 (2 stemmen)