Prof Préféré: Charlotte Colman

Die ene van historische kritiek, die andere van biomechanica en ook nog dingske van verbintenissenrecht. De UGent barst van de professoren. Wie zijn ze en wat doen ze? Maar vooral: wat drijft hen precies? Een exclusieve kijk in de wereld van onze Prof Préféré.

Charlotte Colman (34) is professor Criminologie aan de UGent en houdt zich vooral bezig met onderzoek naar drugsbeleid en drugsmarkten. Hierrond geeft ze ook lezingen en workshops. Ooit gaf ze zelfs een TED Talk. Daarnaast is ze een zeer grappige vertelster, zo klinkt het onder haar studenten. Een prof die werkelijk alles zegt waar ze aan denkt, dat is zij. Ja, echt alles.

Welke historische gebeurtenis had u graag live willen meemaken en waarom?

"De val van de Berlijnse Muur, dertig jaar geleden. Ik zou het live meegemaakt kunnen hebben, maar waarschijnlijk zou ik me er nu nog maar weinig van herinneren. Ik zou het volksfeest geobserveerd willen hebben dat gepaard ging met de val en de emoties van mensen in me opnemen. Wat moet dat geweest zijn! Oost-Berlijners die voor het eerst in hun leven West-Berlijn konden bezoeken, families of jeugdvrienden die herenigd werden. Het moet een spectaculair gebeuren geweest zijn."

Wat is uw meest nutteloze talent?

"Waar zal ik beginnen? Ik kan bizarre kleding- en accessoiretrends van een volgend seizoen voorspellen. Je zal nu waarschijnlijk willen weten wat de nieuwe trend zal worden? Wel: regenkapjes. De kapjes die jouw oma draagt, jawel! Ik ben er zeker van dat die kapjes komend seizoen of het seizoen nadien, als de wereld er klaar voor is, opnieuw trendy zullen worden. Of toch een variatie hierop. Snelwandelen kan ik ook heel goed. Ik haat geslenter. Gezellig wandelen zit er dus niet in met mij. Misschien ook nog een leuk talentje – het is moeilijk om te kiezen – is op pointes dansen. Ik heb veertien jaar klassiek ballet en moderne dans gevolgd. Op mijn elfde ben ik gestart met dansen op pointes. Ze liggen nu al een aantal jaar in een vergeten lade stof te vergaren, maar ik ga ervan uit dat ik er minstens nog op kan staan. Pirouettes draaien is een ander paar mouwen."

Ik kan zeer goed snelwandelen, gezellig wandelen zit er dus niet in

Met welke icoon zou u wel graag eens een pintje gaan drinken en waarom?

"Jacinda Ardern, de premier van Nieuw-Zeeland. Ze is een ware inspiratiebron voor vrouwen en werkende moeders in het bijzonder: empathisch en daadkrachtig. Ze heeft na twee jaar een ongelooflijke lijst aan verwezenlijkingen op haar conto staan. Wat een vrouw!"

Wat is uw grootste guilty pleasure?

"Kinder Schoko-bons, ongetwijfeld. Maar lang geleden heb ik me toch schuldig gemaakt aan iets ergers: ik heb ooit een fitnessabonnement gekocht (lacht). Dat abonnement was echter vooral om gebruik te maken van de sauna. Om de schijn hoog te houden, ging ik tien minuten op een loopband staan en tien minuten roeien. Daarna hield ik het voor bekeken en zocht ik de sauna op. Ik heb maar één keer een fitnessabonnement gehad."