Best of: Kotplanten

Cactaceae IKEA

De IKEA-cactus is een monster. Verpakt in een trio van vetplantjes, vind je deze in je favoriete huis-, tuin- en meubelwinkel. Ben je een student met weinig tijd, dan is deze plant perfect. Zonder water, licht en liefde overleeft dit prachtstuk het meer dan drie maanden. Meer zelfs, hij groeit zo snel dat hij uit zijn vel scheurt. Uiteindelijk kan je stellen dat hij zelfs een beetje eng is. Voor vijf euro kan je dit trio in huis halen, maar bezint eer ge begint, want voor je het weet blokkeert deze cactus al het licht van je andere schatjes. De cactaceae IKEA is ook niet zo knuffelbaar als hij eruitziet, na wat aqua en zon ontwikkelt hij serieuze stekels. Wil je je vrienden imponeren met je verzorgingskunsten en kennis over planten, dan is hier een leuk weetje: een doorn in je vinger opgelopen tijdens het knuffelen van je nieuwe aanwinst en je krijgt er hem niet uit met een pincet? Gebruik olijfolie!

Maranta

De Maranta wordt ook wel eens de gebedsplant genoemd, omdat de bladeren bij zonsondergang in een positie staan alsof ze elk moment een weesgegroetje zullen afratelen. Deze prachtige donkergroene plant, met een lichtgroen midden en donkerroze nerven is dan ook het ideale romantische kerst-, valentijns- of verjaardagscadeau! Omdat deze plant hoofdzakelijk in jungles groeit, houdt de Maranta van beneveld water. Zet deze plant op een plaatsje waar het zonlicht haar slechts zachtjes kan strelen, en elke ochtend met een bescheiden kusje uit haar weesgegroetjes kan verlossen. Verwen haar bovendien wekelijks met een scheutje water in haar sierpot zelf, en de Maranta groeit uit tot een omvangrijke kotplant, waar zelfs een sanseveria versteld van zal staan! Barst deze plant uit zijn voegen, verpot hem dan zodat hij verder kan groeien. In een mum van tijd maskeert deze kanjer die lege kotmuur en zijn de oerwoudgeluiden slechts een kwestie van een minimum aan inbeeldingsvermogen.

Monstera Deliciosa

Monstera Diliciosa

Elke Tumblr-tiener kent de gatenplant wel, maar de Monstera Deliciosa vormt wel degelijk de harde kern van elke plantencollectie. Eenieder die dit delicieus groen overroepen durft te noemen is manifest onjuist! Als de lucht achter de ruit nog te zien is vanop de plaats waar de plant geïnstalleerd staat, krijgt hij genoeg indirect licht. Bewateren is enkel nodig wanneer het resultaat op het uiterst delicaat bodemonderzoek – je vinger een paar centimeter in de potgrond rammen – ‘droog’ is. Wees niet bang wanneer je ziet dat lange ET-vingers langs de zijkant van de stengels begint te schieten; dit zijn wortels. TRIGGER WARNING, grafische beschrijving van plantenmutilatie. Als de tak net onder deze scheuten wordt afgesneden met een vlijmscherp mes of een ronkende kettingzaag (een schaar kan eventueel ook, red.) en vervolgens verdronken wordt in een vaas met water, krijg je een nieuw plantje! Deze techniek heet ‘stekken’ en zulke plantbaby's zijn volgens wetenschappers beter voor de ecologische voetafdruk dan de menselijke variant.

Haworthia fasciata alba

Nog een kindje uit de vetplantenfamilie waarvan je wel enkele weken mag vergeten dat hij op het aanrecht staat. Met zijn ideale temperaturen tussen 5 en 30 graden Celsius floreert deze plant het hele jaar door, zelfs als hij nog minder zonlicht krijgt dan een student tijdens de blokperiode. Dit vrolijk gestreepte plantje is een ideale vervanger voor al wie graag een zebra op kot had gehad, maar dit helaas niet kon verwezelijken door clausule 2.8 in zijn huurcontract. Te koop in zowat elke plantenzaak en cadeauwinkel in Gent. Het exemplaar op de foto werd geadopteerd uit de plantenwinkel-en-café-combo 'Broesse'. Eventueel een goed cadeautje voor de vrienden waarvan je weet dat ze nauwelijks zichzelf in leven kunnen houden.

Plantus plasticus

Deze onnatuurlijk groene jongen is een garantie op levendigheid in je kot. Hij is zonder twijfel wintervast en bovendien uiterst makkelijk te onderhouden. Je hebt er geen werk aan, maar echt géén werk. Misschien is dit plantje wel iets meer geschikt voor avant-gardistische kotstudenten, want in kennerskringen staat deze soort bekend als de ‘plantus plasticus’. U kent hem echter vast beter als ‘plastique artistique’, de bijnaam die hij kreeg na zijn onopgemerkte passage in de Parijse serres. Pas als iemand je vertelt dat deze ravissante diva uit plastic opgetrokken is, besef je het. Ofwel ontdek je na twee maanden dat er zelfs niet eens aarde in het bloempotje zit, maar gewoon een zwarte schijf kunststof. Ideaal voor de drukbezette student die geen tijd heeft voor futiliteiten zoals ‘water geven’ en andere quatsch. Kostprijs onbekend: op het kot achtergelaten door de vorige eigenares. Maar hoogstwaarschijnlijk zal je diep in de buidel moeten tasten voor dit exotische pronkstuk.