Gent-Sint-Pieters spoort niet

De werken aan Gent-Sint-Pieters zijn dit jaar eindelijk hervat. De huidige afgeslankte plannen tonen echter een gebrek aan ambitie en visie op openbaar vervoer.

U bent een slimme investeerder, beste student. Het is te zeggen: uw ouders zijn dat toch. Zij betalen belastingen en investeren daarmee indirect in ons spoorbedrijf, de NMBS. Die maken dankbaar gebruik van dat geld om treinen te laten rijden en stations te bouwen. Met een Campuskaart kan u dan ook nog eens voor geen geld vlot sporen tussen Gent en het boerengat waar u waarschijnlijk vandaan komt, beide voorzien van moderne en comfortabele stations. Nu, in theorie dan. De trein is immers vaak te laat en het station van Gent-Sint-Pieters is ondertussen al een hondertal jaar oud en niet meer geschikt voor de vele reizigers die er passeren. U mort terwijl u wacht op de trein. Want wat gebeurt er met al dat belastingsgeld van uw ouders? U, of een lokale politieker, stapt naar de NMBS.

"Te duur?", vraagt u. "Te duur", knikken ze bij de NMBS

De NMBS is gelukkig de moeilijkste niet. Zij horen uw frustraties en maken een plan op om het station te renoveren en klaar te stomen voor de eenentwintigste eeuw. Eurostation, het bedrijf dat NMBS-stations beheert, zoekt een aannemer en in 2010 start de renovatie. Fast forward naar 2021: na vijf jaar stil te liggen door problemen met budgetten en een vertraging van de eerste renovatiefase, hervatten dit jaar de werken. Maar niet volgens de orginele plannen. Om de exploitatiekosten in bedwang te houden, stelt de NMBS een nieuw plan op: een nieuwe doosvormige overkapping (want goedkoper), minder glas (want duur) en geen reizigerstunnel om veilig de tramsporen te kunnen kruisen (want, u raadt het al, te duur). U knippert even met de ogen. "Te duur?", vraagt u. "Te duur", knikken ze bij de NMBS.

Frappant. Gent-Sint-Pieters is namelijk het drukste station van Vlaanderen. Wanneer we de leefbaarheid van onze steden willen verhogen en de klimaatcrisis willen aanpakken is het primordiaal dat mensen uit hun auto en in de trein gepusht worden. Als de huidige regering meent openbaar vervoer serieus te nemen, tonen deze plannen dan ook een gebrek aan ambitie. Een modern station is een centraal punt waar mensen kunnen ontmoeten, overstappen, afscheid nemen. De huidige plannen ontnemen het station die functie en herleiden het tot een plaats waar je slechts moet zijn, in plaats van een plaats waar je effectief wil zijn. Dat is jammer voor de stad Gent, haar inwoners en alle reizigers.

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reacties

Bericht: 
Maaaaskantjeeeeee

Bericht: 
Dat die tunnel onder de tramsporen er niet komt lijkt mij niet zo'n onoverkomelijk probleem. We steken overal tramsporen gewoon over. Wat wel compleet wanbeleid is, is dat het grootste deel van de geplande ondergrondse fietsenstalling niet uitgegraven wordt. Dat is een miskleun voor de komende 100 jaar (als het station zo lang nog boven zeeniveau blijft).

Bericht: 
Voor het drukste station van Belgie te renoveren is 100 milloen te veel, voor het station van Bergen/Mons met vier keer minder reizigers en bijna tien keer minder doorrijdedende treinen is er dan wel weer een budget van 324 miljoen euro, en voor het station in Luik was er 610 miljoen euro beschikbaar! Begrijpen wie begrijpen kan.... (Of zou het iets te maken hebben met dat de voorzitter van Eurogare dat het NMBS vastgoed beheert nogal trots is op zijn PS lidkaart? geen complottheorie btw) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/16/renovatie-station-gent-sint-pieters-nu-al-ruim-20-miljoen-euro-b/#:~:text=De%20kostprijs%20van%20de%20renovatie,nog%20zeker%20lopen%20tot%202027. https://www.tijd.be/ondernemen/logistiek/kostprijs-station-bergen-explodeert-tot-324-miljoen-euro/10239572.html

Reactie toevoegen