Ned’s SurvivalGids: hoe overleef ik de universiteit?

1. Ga naar je eerste lessen. Daar krijg je de belangrijkste info voor de rest van het semester.

2. Durf mensen aanspreken tijdens de les. Het is voor iedereen nieuw en iedereen die doet alsof hij op zijn gemak is...

3. Naar de boekenverkoop gaan, is de beste beslissing die je in het hele semester zal maken.

4. Loop eens rond op je faculteit. Verken de auditoria, zoek de kortste route naar de cafetaria, inspecteer de bib alvast. Je zal je er snel thuis voelen.

5. Broer of zus, meter of peter: vraag iemand met ervaring op de unief om je te helpen met kleine probleempjes.

6. Gun jezelf pauze.

7. Luister naar het monitoraat. Zij zijn als studeerengelen die de komende jaren je studiepad zullen verlichten.

8. De UGent rekent dat je ongeveer dertig uur werkt per studiepunt. Als je daarmee rekening houdt wanneer je je tijd indeelt, kom je er wel.

9. Geniet! Probeer niet te veel te piekeren of panikeren. Alles komt uiteindelijk goed en ondertussen ben je maar één keer student.

10. Het is heel normaal om je in het begin verloren te voelen. In het begin is alles nieuw en onzeker, maar dat was ooit voor elke student zo. Neem je tijd en voor je het weet voelt alles aan als routine.