ANSER

ANSER staat voluit voor 'Academic Network for Sexual and Reproductive Health and Rights Policy' (voor de oplettende lezer, de afkorting klopt dus niet volledig).

Het doel van dit netwerk is onderzoek en maatschappelijke dienstverlening. Het netwerk wordt internationaal gedragen over 17 instellingen overal ter wereld en zal ook het beleid van de overheden proberen aan te scherpen. Coördinator van het project is prof. dr. Olivier Degomme. Hij is al directeur van ICRH (een iets bekendere afkorting voor International Centre for Reproductive Health). Daarnaast is hij onder meer werkzaam in Mozambique en Kenia.

Ook de studentenstem wordt niet vergeten. Laura De Rycke is voorzitter van de Summer School 'Reproductive Health & Rights', dat ook deel uitmaakt van BeMSA (Belgian Medical Student’ Association). Zij vervult in ANSER een concreet engagement en daar heeft ze haar goede redenen voor. "Aangezien het mensenrechten- en beleidsaspect van SRHR (Sexual and Reproductive Health and Rights) te weinig aan bod komt in onze geneeskundige opleiding, vonden wij het belangrijk om samen met studenten van de vier andere faculteiten binnen ANSER samen te zitten. De vele verschillende invalshoeken zorgen voor een diverse input. Op die manier kunnen we een uitdagend en gevarieerd programma samenstellen. Via onze Summer School willen we studenten de kans geven om kritisch na te denken over de toekomst omtrent SRHR. We kaarten onderwerpen aan zoals toegang tot abortus, Female Genitale Mutilation (FGM), genderidentiteit en –gelijkheid en seksualiteit bij adolescenten."