Best of: simpele kotgerechten

Pasta pesto

De eerste klassieker die in elke kitchenette van de Gentse kotscene te vinden valt, is een bord slapgekookte strikjespasta overgoten met groen potjeseten. De fuckboy van het koteten: de pasta pesto. Net als een mansplainer straalt deze schotel superioriteit uit, alsof je echt moeite hebt gestoken in het klaarmaken van een gerecht. Helaas kan je, wanneer je heel eerlijk bent, inzien dat je gewoon wat deegwaren in kokend water hebt gegooid en er een kant-en-klaar sausje hebt doorgeroerd. Toch is het nog niet helemaal verloren, want een 'pasta pesto' kan in een wip en een knip opgesmukt worden tot een presentabel geheel. Met wat zongedroogde of verse kerstomaten, gemalen noten, een berg parmezaan en goede afkruiding kan de fuckboy getransformeerd worden naar iemand om mee naar huis te nemen.

Croque monsieur

Het is ongelooflijk hoe simpel deze gouden klassieker is, en toch steevast een schot in de roos. Het enige wat je nodig hebt is wat (oud) brood en het beleg dat je achterin de gemeenschappelijke frigo vindt. De vertrouwde kaas-en-hespcombinatie of de hippe variant pesto-mozzarella: de mogelijkheden zijn eindeloos. Zelfs als je niets in huis hebt, vind je in de verste hoekjes van de opbergkasten altijd wel iets dat je tussen twee stutjes kan draaien. Wanneer er je verteld werd dat je tijdens je universiteitsjaren kan 'experimenteren', bedoelden ze misschien niet dat je met schimmelkaas en tapenade een croque kan maken, maar hé, we moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben. Mathieu Terreyn heeft het misschien hip gemaakt, maar de kotstudent heeft deze parel altijd naar waarde kunnen schatten.

Spaghetti bolognese van de mama

Laat ons eerlijk zijn, geen enkele kotmaaltijd gaat ooit kunnen tippen aan de kookkunsten van la mamma. Dankzij meneer Tupperware hoef je ook in je Gentse onderdak het vertrouwde eten van het thuisfront niet te missen. Het is een win-winsituatie: de bezorgde moeder kan op haar beide oren slapen dat je deze week toch een keer groenten zal eten en jij bespaart geld waarmee je nu je rook-, alcohol- of shopverslaving kan sponsoren. Dat je ouders hun Tupperware voor eeuwig willen verminken met een oranje schijn om jou huisgemaakte saus mee te geven, zegt genoeg. Of je nu een kater of een date hebt, een goede bolo past in elke situatie. Het is de klassieker der klassiekers, en het zal iedere ziel gelukkig maken.