'F.C. De Kampioenen: de kerstspecial' wordt Belgische Oscarinzending

"Een cinematografisch meesterwerk"

Op kerstdag keek de Schamperredactie, net als 2.283.418 andere Vlamingen, vol spanning en met hoge verwachtingen naar de F.C De Kampioenen-kerstspecial. Ook de Kampioenen vierden kerst, maar natuurlijk wel met de nodige misverstanden.

Spoiler alert: deze recensie verklapt enkele plotwendingen uit 'F.C. De Kampioenen: de kerstspecial'.

Ver(r)assend afscheid

In de kerstspecial kwamen Vlaanderens bekendste topvoetballers voor een laatste keer samen om kerst te vieren. Tijdens de voorbereiding van het kerstfeest, komt de kijker te weten dat beroepsmilitair Xavier Waterslaeghers – die toevallig veel gelijkenissen met wijlen Johny Voners vertoont – overleden is na een humanitaire missie in het buitenland. Zijn weduwe Carmen houdt zijn gecremeerde overblijfselen in een urne bij. Verder wordt Markske opgelicht door Fernand Costermans, dreigt voorzitter Balthazar Boma met de ploeg te stoppen, en vinden er een aantal misverstanden plaats. Deze unieke plotelementen zorgen er dan ook voor dat deze kerstspecial een meesterwerk van ongezien niveau is; het hoogtepunt van dit cinematografische universum dat zich over een periode van dertig jaar naar de absolute wereldtop qua televisie heeft gewerkt.

De VRT wil vermijden dat de populaire serie uitgemolken wordt tot niemand het nog au sérieux neemt

Deze langverwachte kerstspecial vormt het officiële einde van een reeks die drie decennia lang de basis heeft gevormd voor de Vlaemsche canon. Dit slotakkoord komt voor vele fans als een verassing. Sommigen stellen zich bijvoorbeeld de vraag waarom de legendarische serie net nu, op het hoogtepunt van haar populariteit, besloten heeft om ermee op te houden. De VRT verklaarde simpelweg dat ze het risico op uitmelking van populariteit wil vermijden tot niemand het concept nog au sérieux neemt.

'Inception'

Wat 'F.C. De Kampioenen: de kerstspecial' tot een meesterwerk maakt, is onder andere de weerspiegeling van de jarenlange evolutie van de serie. Voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de beeldkwaliteit, de realistische decors, en de kwaliteitsvolle belichting. Daarnaast bood deze special ontroerende dialogen alsook acteerprestaties van de bovenste plank. Naast deze enorme groei, merken we ook dat 'F.C. De Kampioenen' in die dertig jaar altijd bleef vasthouden aan zijn roots en hun oorspronkelijk idee van televisiemaken. Zo wordt nog steeds dezelfde humor als dertig jaar geleden gebruikt, houden de scenaristen vast aan hun klassieke plot, en krijgt de kijker zelfs tijdens deze nieuwe aflevering fragmenten van herhalingen te zien.

Zelfs tijdens deze nieuwe aflevering kregen we herhalingen te zien

Om ten derde nog eens op de verhaallijn terug te komen, werden de kijkers alweer op een klassiek maar toch uniek plot getrakteerd. De special bevatte immers misverstanden, plotwendingen en nadenkertjes waar zelfs Christopher Nolans 'Inception' nog van zou kunnen leren. Daarnaast heeft deze hommage de gemiddelde kijker ook emotioneel dieper geraakt dan Steven Spielbergs 'Schindler's List'. Om met de woorden van burgemeester Freddy Van Overloop samen te vatten: "ONWAARSCHIJNLIJK".

Met de Oscars in zicht, heeft het dan ook niemand verbaasd dat België de 'F.C. De Kampioenen: de kerstspecial' koos als inzending. Deze tearjerker van formaat zal Hollywood eens laten zien hoe je échte televisie maakt. Wist je trouwens dat de naam 'Oscar' afkomstig is van Carry Goossens' memorabele vertolking van Oscar Crucke in de originele F.C. De Kampioenen-reeks, die in de eerste editie van de prestigieuze filmprijs maar liefst zeven beeldjes in de wacht sleepte?

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)