Waar kan ik terecht?

Hulp zoeken als het mentaal minder gaat

Het is geen geheim dat het niet goed gaat met de student. De cijfers liegen er niet om: corona hakt zwaar in op hun mentaal welzijn. De situatie lijkt uitzichtloos en de studiedruk en -stress blijft maar oplopen.

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat praten oké is. Het is zelfs het beste wat je kunt doen als het mentaal even niet gaat. Praat met vrienden, ouders of iemand anders die je vertrouwt. Al is dat natuurlijk niet even makkelijk. Daarom is het belangrijk om te weten dat je ook op andere plekken terecht kunt met jouw verhaal.

Binnen de UGent

De UGent heeft verschillende initiatieven op poten gezet om de studenten te bereiken en te proberen ondersteunen:

Ay, corona!: Dit is een module binnen de tab 'student@warmUGent' op Ufora. Hier vind je links met extra uitleg en tips over wat je kan doen in verschillende situaties. Het gaat hier voornamelijk over hoe je het studeren tijdens deze periode kan aanpakken, maar er is ook uitleg over hoe je stress of eenzaamheid kan bestrijden. Binnen dezelfde tab vind je ook een discussieplatform. Hier kan je anoniem terecht met vragen, al zijn er daarvoor misschien ook betere opties.

Watwat.be: Zie deze site als de bijbel van wat er mogelijk is als je je slecht voelt. Hier worden zeventig organisaties gebundeld die met het welzijn van kinderen en jongeren bezig zijn. De site heeft onderdelen voor zowel kinderen jonger dan 11 jaar als volwassenen ouder dan 24 en alles ertussen. Hierdoor kom je dus onderwerpen tegen die voor studenten al wat banaal of kinderachtig lijken. Laat dat je niet afschrikken, want deze site staat boordevol nuttige informatie. Je kan zoeken per onderwerp of zelf een vraag stellen waar je antwoord op nodig hebt. De onderwerpen gaan van corona tot mentaal welzijn, maar ook met vragen over je rechten kan je hier terecht!

Studentenpsychologen: De studentenpsychologen bieden verschillende middelen aan. Als je een plan van aanpak wilt meekrijgen of een beter beeld wilt krijgen van wat je kan doen tegen donkere gedachten of stress, is er de mogelijkheid om trainingen te volgen. Die bestaan uit korte en lange formules en je kan je er gewoon voor inschrijven als ze nuttig lijken. Heb je toch meer nood aan een persoonlijke babbel? Dan kan je altijd een afspraak maken bij een studentenpsycholoog zelf! Deze afspraken zijn gratis. Je kan een afspraak maken online of door te bellen. Alle informatie vind je op de website.

Start to Talk: Dit is een project van studenten voor studenten. Start to Talk organiseert praatgroepen waar je met medestudenten kan praten over wat je dwars zit. Deze praatsessies gaan nu ook gewoon door, al zijn ze natuurlijk online. Op de Facebookpagina vind je meer uitleg en een link naar de Discord als je ook nood hebt aan een babbel.

Hulp buiten de UGent

Het kan natuurlijk ook zijn dat je met deze initiatieven van onze alma mater niet genoeg hebt. Misschien voel je je ook niet helemaal comfortabel om in groep over bepaalde dingen te praten. Misschien heb je niet genoeg aan enkel tekst en uitleg. In dat geval zijn er nog een hele hoop andere plaatsen waar je individueel en anoniem terecht kan.

JAC: Het JAC is de jongerentak van Centrum voor Algemeen Welzijn (CAW). Hier kan je naartoe met al je vragen. Je kan er ook terecht voor een persoonlijke, anonieme babbel. Dit kan via chat, e-mail of zelfs door te bellen. Er staat altijd iemand voor je klaar om je verder te begeleiden en zij bieden ook verregaande psychologische hulp.

OverKop: Het OverKop-initiatief is iets heel los. Zij organiseren verschillende activiteiten waar je gewoon vrijblijvend aan kan deelnemen. Daarbij kan je gewoon binnen- en buitenlopen in hun gebouw in Gent. Als je er nood aan hebt staat daar ook altijd profesionele therapeutische hulp voor je klaar, maar je kan er ook terecht voor gewone ontspanning als je je hoofd even wil leegmaken.

Awel: Awel biedt tot op zekere hoogte dezelfde diensten als het JAC. Je kan ook naar hen bellen, mailen of je kan ermee chatten. Het verschil hier is dat er ook een forum is waar je anoniem kan praten met andere leeftijdsgenoten. Hier vind je ook algemenere vragen waar de medewerkers van Awel een antwoord op bieden, maar waar je ook als jongere op kan reageren om je ervaring te delen.