UGent schaft de Blandijnberg af

In een vlaag van optimisme kondigde rector Rik Van de Walle deze week aan dat hij in gesprek gaat met de stad Gent in een poging om de Blandijnberg af te schaffen.

Van de Walle opperde een mogelijkheid om grootschalige werken te doen in het hart van de Gentse studentenwereld, nu de meeste studenten niet meer in de buurt zullen zijn. De beslissing om de Blandijnberg te verwijderen kwam er nadat de rector het naar eigen zeggen "beu was om die berg elke dag op te moeten fietsen". Op de opmerking dat studenten dit al jarenlang moeten doen, reageerde hij geschokt.

De verwijdering van de heuvel biedt, volgens de rector, mogelijkheden voor vernieuwingen aan de gebouwen van de universiteit. Zo zouden alle gebouwen met drie tot zes verdiepingen uitgebreid kunnen worden, onder het huidige gelijkvloers dan wel. Van de Walle kan handig gebruikmaken van de Vlaamse afstap van de betonstop voor de gigantische hoeveelheid bouwmaterialen die deze uitbreidingen zou kosten.

Niet alle gebouwen zullen er simpelweg een paar verdiepingen bij krijgen. Het UFO, epicentrum der auditoria en de vaste stek voor eerstejaars, zal slechts door één enkele houten paal op niveau gehouden worden. Zo zou het gebouw eindelijk wat meer op een echte UFO beginnen lijken, in plaats van enkel een zielloos anagram te zijn. Ook campus Blandijn wordt met palen geschraagd, maar om het toegankelijk te houden, worden de bekende trappen die naar het gebouw leiden uitgebreid. Zo kunnen nog meer blandino's gebruikmaken van de vele diensten die de trappen bieden.

"We doen dit natuurlijk voor de studenten", wil de rector nog meegeven. "We mogen hun toekomst dan wel helpen verkloten door de klimaatnoodtoestand te negeren, en wat we doen voor het mentaal welzijn van studenten schiet nog wat tekort, maar we besparen hen dan toch een helse beklimming."

Gemiddeld: 4.5 (2 stemmen)