Uit de kast getrokken

Veel fans proberen hun idolen tegenwoordig aan te moedigen om open te zijn over hun seksualiteit. De manier waarop ze dat doen is vaak problematisch met kwetsende geruchten en bekende mensen die verplicht uit de kast worden getrokken tot gevolg.

Stiekem genieten we allemaal wel eens van een dramatisch liefdesverhaal. Boeken, films en zelfs de radio lopen er van over. De laatste jaren wordt ook speculeren over een geheime liefde, al dan niet gepusht door overtuigende TikTok POVs, steeds populairder. Veel fans hebben zelf misschien weinig interessante liefdeslevens, waardoor ze zich bezighouden met ships. Dat zijn op het eerste gezicht onschuldige, verzonnen relaties tussen bekende personen of fictieve personages. De verhalen rond die relaties lopen soms uit de hand, wat schadelijk kan zijn voor de betrokken figuren.

Een geheime relatie tussen twee leden van dezelfde boyband of een popzangeres die het stiekem met een topmodel doet. Het zijn maar twee voorbeelden van bekende geruchten. Hoewel lid zijn van de LGBTQ+-gemeenschap al lang geen taboe meer is voor veel mensen, ligt het in Hollywood of in de muziekindustrie nog anders. Verschillende grote en kleine artiesten getuigen dat een andere geaardheid hebben daar nog steeds niet al te welkom is. Het idee dat twee grote namen een homo-erotische relatie hebben is daarom ook veel spannender.

De verhalen rond die relaties lopen weleens uit de hand, wat schadelijk kan zijn voor de betrokken bekende figuren

Een idee op zich overleeft niet. Gelukkig houden internethelden zich maar al te graag bezig met het obsessief stalken van bekende figuren in hun privéleven. Gehele Tumblr-accounts, Reddit-pagina's en zelfs YouTubekanalen hebben zich gewijd aan bewijs vinden voor verzonnen relaties. Foto's, video's, interviews, lyrics en elk ander stukje materiaal dat ze kunnen vinden, wordt ingezet. Hoe vager het materiaal, hoe makkelijker het is om er een geloofwaardige geheime boodschap aan toe te voegen.

Natuurlijk zorgt niet elk gerucht voor veel drama. Het is ook gewoon spannend om te denken dat je idool een geheime geliefde heeft. Als het bewijs specifieker wordt, worden de theorieën ook extremer. Zo hebben aanhangers van Larry Stylinson, de bijnaam voor de 'relatie' tussen Harry Styles en Louis Tomlinson, het zelfs over 'Babygate'. Die theorie houdt in dat het kind van Tomlinson gewoonweg niet bestaat en gebruikt wordt om zijn relatie met Styles te verbergen.

Voor de bekende personen zelf en hun geliefden zijn de theorieën pijnlijk. Partners worden bijvoorbeeld afgeschilderd als dekmantels. Maar ook professionals waarmee ze werken, zoals managers, hebben volgens fans een lelijke rol in het onderdrukken van de geaardheid van hun idool. Eigenlijk zijn de theorieën uitgegroeid tot een nieuwe soort entertainment dat drijft op uitbuiting.

Uit de kast getrokken

Fans geloven niet alleen in geheime relaties tussen beroemdheden, ze zetten hun zogenaamde idolen ook onder druk om uit de kast te komen. Zo werd de negentienjarige acteur Kit Connor, die een biseksuele tiener speelt in de Netflixserie 'Heartstopper', geforceerd om zich te outen als biseksueel. In november 2022 tweette hij: "I'm bi. Congrats for forcing an 18-year-old to out himself. I think some of you missed the point of the show. Bye." Dat deed hij nadat zijn 'fans' hem hadden beschuldigd van queerbaiting. Een term die gebruikt wordt wanneer in fictie gehint wordt naar queer relaties zonder ze uit te werken. Recent wordt het ook gebruikt om mensen te beschrijven die zich queer gedragen zonder te zeggen dat ze queer zijn. Connor zou op dat moment met een vrouwelijke co-ster aan het daten zijn, en dus beschuldigden  Twitteraars hem ervan dat hij het als hetero man had over queer ervaringen.

De seksualiteit van zanger Harry Styles is nog zo'n stokpaardje van het internet. Naast zijn vermeende relatie met Louis Tomlinson dienen zijn onconventionele kledingskeuzes (hij droeg een jurk op de Vogue-cover) als 'bewijs' van het feit dat Styles toch stiekem queer is. Zelf weigert hij een label op zijn geaardheid te plakken.

Is dat wel te verantwoorden?

Maar welk recht heeft iemand om iemand anders te labelen op basis van een uiterlijk kenmerk of kledingstuk? Waarom zien mensen het mogelijke hetero zijn van Kit Connor als iets negatiefs, terwijl queer zijn eeuwenlang ook juist zo werd bekeken? In een ideale wereld is het hele concept van uit de kast komen natuurlijk achterhaald en zijn zowel hetero als queer relaties de norm, maar daar zijn we nog lang niet. Bij veel mensen is een coming-out bijgevolg een weloverwogen keuze, want zo'n coming-out kan soms discriminatie en afkeur bij vrienden en familie met zich mee brengen. Ook (en zeker) bij celebrity's is dat het geval. Waarom laten we hen niet zelf beslissen hoe en wanneer ze uit de kast willen komen, in plaats van ze eruit te trekken? Sterker nog, laten we ophouden met ons het privéleven van beroemdheden en artiesten toe te eigenen omdat ze beroemd zijn. Het heet niet voor niets privéleven.