Geheime plannen van wereldelite ontdekt: UGent wordt elitair

Een verdwaalde restomedewerker stuitte afgelopen week op een geniepig complot om UGent van een elitair karakter te voorzien. Een exclusieve uiteenzetting van waargebeurde feiten en boosaardige plannen.

Vorige vrijdag stuitte een laatwerkende restomedewerker, die naar eigen zeggen laat aan het doorwerken was om zijn recepten te verfijnen, op een geheime vergadering in de kelders van het Technicum. Onopgemerkt slaagde hij erin het gefoezel af te luisteren waar onder andere Rik Van de Walle, Elon Musk, Jeff Bezos en verschillende Vlaamse, federale en internationale politieke leiders aanwezig waren. Deze elite der elites was druk in de weer om in het geniep allerlei grootse plannen te bekokstoven.

Geschokt en bewogen door dit nieuws staken we bij Schamper meteen de handen uit de mouwen. We gingen de volgende nacht nog op onderzoek. Een team politicologen en historici, gewend om urenlang naar de meest vurige, doch nonsensgesprekken te luisteren, verschool zich in de luchtkokers van het Technicum. Een team IT'ers, getraind om geheime codeercodes te gebruiken alsof het hun moedertaal is, ging op zoek naar topgeheime informatie op het deep web. Een team communicatiewetenschappers, ongetraind, screende TikTok en Twitter in de hoop daar verdoken boodschappen te ontdekken.

Na urenlang luisteren, zoeken en scrollen kwam de waarheid aan het licht, en deze viel zwaarder dan verwacht. "Het klinkt bijna ongeloofwaardig," vertelt één van onze politicologen, "maar geloof me, UGent wordt een elitaire onderneming!" De plannen zijn ondertussen reeds uitgewerkt, de handen geschud en de contracten ondertekend. In gelekte documenten lezen we dat UGent tegen 2050 onder meer 'winstgevender', 'kapitaalkrachtiger', 'duurder', 'meritocratischer', 'competitiever', 'exclusiever', 'geprivilegieerder' en 'homogener' moet worden dan ooit tevoren.

Deze samenzweringen en plannen zijn deel van een grotere beweging in naam van de geheime pro-oligarchische en liberale elitegroep Avant-Garde. Ze streven naar een grotere kloof tussen rijk en arm, naar het idee dat de rijksten in alles de besten zijn – de slimsten, de knapsten en de sterksten – en dus ook de macht in handen moeten nemen. Een gouden samenleving, gepolijst en glinsterend als ongebruikt muntgeld, dat lijkt het doel. Voor hen kan de ivoren toren niet hoog of ivoren genoeg zijn. Rector Van de Walle probeerde de studenten hiervoor al ogenschijnlijk warm te maken tijdens de rectorale rede aan de start van dit academiejaar: "Het is tijd voor een volgende avant-gardistische zet. Ik licht die toe. Het is een grote."

De eerste stappen zijn ondertussen al gezet: het inschrijvingsgeld werd drastisch verhoogd, de kotencrisis wordt aangewakkerd in geheime onderhandeling met Stad Gent, de prijzen van restomaaltijden schoten de laatste maanden sterk de hoogte in, de 'harde knip' moet sneller komaf maken met de vaak reeds benadeelde achterblijvers, en er werd enorm geïnvesteerd in een nieuw elitair imago met de Denk Durvencampagne. Het blijkt allemaal een complot. En hier stopt het niet bij: Van de Walle wil in de toekomst het inschrijvingsgeld nóg verhogen, en naar verluidt ook de studiebeurzen afschaffen en een minimuminkomensgrens opleggen.

En wat de kok betreft: hij was zo aangedaan van dit nieuws dat hij per abuis zijn pasta met vier kazen helemaal had verprutst.