De ondraaglijke holheid van een UGent-slogan

De nieuwe reclamecampagne van UGent wordt door heel wat studenten op bedenkelijke blikken getrakteerd. Dat komt door één kapitale fout: "Als je dieper gaat graven in holheid, vind je alleen maar een gapende leegte."

foto Hannes Blockx

Telkens als je denkt dat UGent de bodem bereikt heeft, slaagt ze er toch in om met een nieuwe teleurstelling op de proppen te komen. Dit keer is dat geen halfbakken respons op grensoverschrijdend gedrag, maar gelukkig iets veel trivialers: een gloednieuwe marketingcampagne.

Elk bedrijf heeft een slogan nodig, en voor UGent is dat al jarenlang 'Durf denken'. De UGent-slogan vervult zijn taak met glans. 'Durf denken' is kort, allitereert, bevat slechts één taalfout en betekent niet al te veel. Dat klinkt misschien niet meteen als een compliment, maar eigenlijk doet die slogan exact waarvoor hij ontworpen is. Hij lijkt een beetje stout, want het woord 'durven' zit erin. Hij lijkt intelligent, want 'denken' zit erin. Hij ligt politiek totaal ongevoelig, dus iedereen kan hem interpreteren zoals het hen uitkomt. De lengte leent zich tot hashtags en krachtig bedoelde quotes. Een perfecte, zielloze corporate slogan.

De grote fout die onze universiteit gemaakt heeft, is die slogan tot het uitgangspunt van haar nieuwste campagne te maken, en 'Durf denken' op allerlei ingenieuze manieren te gaan ontleden. Als je dieper gaat graven in holheid, vind je echter alleen maar een gapende leegte. "Ons denken heeft durf nodig", schrijft UGent vol trots. Daarom draait ze haar slogan tijdelijk om, naar 'Denk durven'. Om meteen maar de olifant in de kamer te benoemen: die woorden betekenen niets. Je kan à la limite denken aan durven, maar dat is zo vaag en nietszeggend dat je er zelfs op een eerstejaarsexamen filosofie niet mee wegraakt.

Een vorm van creatieve typografie die gênant veel weg heeft van een uit de hand gelopen WordArt-experiment

Dan zijn er nog die gigantische posters die niet alleen de gevel van het UFO en andere universiteitsgebouwen 'sieren', maar ook op allerlei andere plekken opduiken: in het station, aan bushaltes en zelfs aan de Brusselse Beurs worden onschuldige omstanders met schreeuwerige blauw-witte affiches om de oren geslagen. Omdat iemand waarschijnlijk doorhad dat je maar beter niet dezelfde holle slogan overal te lande op muren gaat kleven, heeft de universiteit een hele waaier aan holle denken- en durvengerelateerde slogans bedacht en die gekoppeld aan een vorm van creatieve typografie die gênant veel weg heeft van een uit de hand gelopen WordArt-experiment.

Pareltjes zoals "Verstand op oneindig", waarbij het woord 'oneindig' oneindig vaak herhaald lijkt te worden, slechts de helft van het woord 'half' tonen, of het woord 'meer' meerdere keren schrijven ... het zijn slechts enkele voorbeelden. De kers op de taart is evenwel de affiche met daarop "Generation Y not?", een slim woordspelletje met Generatie Z, maar dan met een andere letter. Tenzij het een oprechte vraag is, want in dat geval is het antwoord eenvoudig: omdat Generatie Y de millennials zijn, en die zijn tegenwoordig allemaal dertig en afgestudeerd.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Bericht:
Hohoho, hartelijk gelachen, een echte billenkletser. Wat een idioten bij de UGent.