10.000 stappen: een stap in de verkeerde richting?

Met apps als 'Apple health' vliegen podometers ons om de oren. De heilige graal van deze apps, het walhalla van de gezondheid, is de grens van de 10.000 stappen per dag. Maar hoe verantwoord is dit getal? Lopen we gewoon een broodjeaapverhaal achterna?

Het volgende scenario klinkt vast bekend: je hebt zin in een vette snack en je beslist om die te voet te gaan halen, want je wandelt de calorieën er dan alvast af. Ofwel heb je simpelweg de gezonde gewoonte om eens een wandelingetje te maken, ofwel kijk je trots naar je gsm om te zien hoeveel stappen je al hebt gezet tijdens je citytrip om jezelf te overtuigen dat het niet erg is om even uit te blazen op een terrasje. Welke reden je ook hebt, je gaat heel vaak terugvallen op 10.000 stappen. Net zoals bij de K3-klassieker lijkt dit echter een vrij arbitrair getal, maar toch is het bijna niet meer weg te denken uit de wandelwereld.

Made in Tokyo

Het getal zelf komt niet uit de wetenschappelijke hoek, maar uit de buitenwijken van de sportwereld. Volgens de bronnen wou een Japanse klokkenmaker gebruik maken van de sporthype na de Olympische Spelen van 1964 om zijn nieuwe podometer te promoten. Deze kreeg de naam 'Manpo-kei', wat kan vertaald worden als '10.000-stappenmeter'. Of deze man een geboren marketeer was, zullen we nooit weten, maar laat ons zeggen dat hij vandaag de dag zelfs Twitter opnieuw populair zou kunnen maken.

Uit dit onderzoek kwam duidelijk dat 10.000 stappen even belangrijk zijn voor de gezondheid als het getal pi is voor een taalkundige: quasi niet

Met één voet in het graf?

Hoe wetenschappelijk is de claim eigenlijk dat 10.000 stappen de gezondheidsnorm zou zijn? Verrassend genoeg is er nauwelijks onderzoek gedaan naar deze stelling. Het onderzoek dat het vaakst wordt aangehaald in deze context, komt van epidemioloog en professor in de opleiding geneeskunde aan de universiteit van Harvard I-Min Lee. Zij onderzocht de link tussen stappenaantal en mortaliteit. Daaruit kwam de conclusie dat 10.000 stappen even belangrijk zijn voor de gezondheid als het getal pi is voor een taalkundige: quasi niet. Van 4400 tot 7500 stappen was er een verband met dalende mortaliteit bij de steekproef, terwijl de gemiddelde proefpersoon maar 2700 stappen per dag zette. Eens dat de persoon echter boven de 7500 stappen gaat, is er nauwelijks nog verandering. Qua onderzoek naar algemene gezondheidsaspecten (naast mortaliteit) zijn er echter amper stappen gezet.

You never walk alone

Natuurlijk hebben studenten altijd wel iets beters te doen dan wandelingetjes maken, zeker als ze met het verkeerde been uit bed zijn gestapt. Daarom enkele tips: net als bij studeren, naar de les gaan, koken en zoveel andere activiteiten is het vrijwel altijd aangenamer om het in gezelschap te doen. Vraag je beste vriend(in) om eens een blokje te gaan wandelen, leen die hond van je buren of start een pandemie waarbij de enige toegelaten activiteit samen buiten wandelen is. Als er niemand staat te springen, kan je ook altijd wat muziek of een podcast opzetten. Maar ook in de doordeweekse dag kunnen kleine veranderingen een verschil maken. Ga eens met de trap in plaats van de lift, parkeer je fiets, auto of eenwieler wat verder, of ga eens te voet om boodschappen. 10.000 stappen moet niet, maar de eerste is snel gezet.