Insecten: studentenkost van de toekomst?

Liefde kruipt door de maag

De opwarming van de aarde en de nalatenschap van Kalfje Willie dwingen ons na te denken over vleesvervangers en duurzaam voedsel voor op ons bord. Ligt de toekomst van ons voedsel bij sprinkhanen en krekels?

Voor je rillingen krijgt en ingebeelde krekelgeluiden begint te horen, brengen we graag aan dat krekels al enkele jaren in de lift zitten. Liever daar dan onder je koelkast. Is dat terecht?

Voor(oor)delen

Insecten eten kent talloze voordelen. Ten eerste zijn ze erg voedzaam, dit door hun zeer hoog eiwitgehalte (ruim tweemaal dat van een gelijk gewicht in kippenvlees). Ook zijn ze rijk aan mineralen. Zo bevatten meelwormen natrium, kalium, ijzer en zink. Daarnaast hebben ze ook omega 3-vetzuren. Dit zijn onverzadigde vetzuren en dus beter voor de cholesterol. Ten tweede zijn insecten ook een duurzamer alternatief voor vlees en veevoeder. Insecten hebben immers minder ruimte, minder voedsel én minder water nodig. Daarnaast is een groter percentage van het dier bruikbaar voor consumptie. Zo is de helft van het varken slachtafval, tegenover slechts 10 procent bij insecten (wij kunnen persoonlijk de voelsprieten aanraden). Een laatste voordeel is de reductie in de uitstoot van broeikasgassen tegenover vee zoals koeien.

Bella de koe zou je ook niet zelf willen slachten, toch?

Natuurlijk heeft de consumptie van insecten ook nadelen of gevaren, maar bij nader onderzoek verschillen die nauwelijks van de consumptie van andere dieren. Zo dienen insecten hygiënisch en gecontroleerd gekweekt en verwerkt te worden om de kans dat men er ziek van wordt, te minimaliseren. Wild gevangen insecten komen dus niet in aanmerking als men een zo klein mogelijk risico wilt lopen, maar Bella de koe zou je ook niet zelf willen slachten, toch? Ook is een hittebehandeling aangewezen om alle bacteriën en andere ziekteverwekkers te doden bij de verwerking. Daarnaast is er nog hun uiterlijk dat voor velen de grootste barrière vormt, maar dat kan makkelijk verholpen worden door hen onherkenbaar te verwerken in bijvoorbeeld burgers.

Geen eendagsvlieg

Het verorberen van Amedee de Strontvlieg of zijn soortgenoten zit dan ook in de lift. Volgens cijfers van het IPIFF (het International Platform of Insects for Food and Feed) degusteerden in 2019 maar liefst 9 miljoen Europeanen al insecten. Volgens ditzelfde platform zou dit cijfer tegen 2030 stijgen tot 390 miljoen, bijna het huidige aantal inwoners van de Europese Unie. Het verbaast dus niet dat er nood was aan politieke omkadering voor de kwaliteitszorg van deze veelpotige snackjes. In tegenstelling tot de verwachtingen gebeurde dit al vrij snel: in 2021 keurde de Europese Unie meelwormen goed voor menselijke consumptie, op de voet – of beter gezegd poot – gevolgd door de treksprinkhaan en onder andere de huiskrekel.

Niet alleen mensen staan echter te trappelen om deze legale snacks binnen te werken. Ook onze trouwe viervoeters blijven niet in de kou staan. Bij het googelen kom je, bijvoorbeeld, al talloze voorbeelden tegen van insectensnacks en -koekjes. Door de hoge eiwitconcentratie en de duurzaamheid van de kweek komen ze ook in aanmerking voor kwaliteitsvol diervoeder. UGent-studenten Achilles Hannecart en Jack Lathouwers wonnen er met hun bedrijf Gutsy zelfs een start-upprijs van Universiteit Gent mee. Ze ontwikkelen ondertussen ook al insectenrijk kattenvoer.

De proef op de som

Natuurlijk moesten we zelf ook proefondervindelijk uitzoeken of de insectenrijke producten onze smaakpapillen waardig waren. Van begin af wordt pijnlijk duidelijk dat de 9 miljoen Europeanen die insecten eten waarschijnlijk niet in en rond Gent geconcentreerd zitten, uitgaande van de gelimiteerde beschikbaarheid van onze kronkelende vriendjes. Zo sprak de kruidenwinkel Spice Bazaar een paar jaar geleden van een aanbod, maar nu blijven enkel de Kriket-insectenbars en een potje meelwormpoeder over. Ook het indrukwekkende insectenrestaurant Bugs & Lunch dat in 2014 werd geopend, sloot al enkele maanden later de deuren. In tegenstelling tot insecten staan mensen nog niet te springen. Voor consumptie, weliswaar.

Daarom bleven er maar twee opties over: oftewel moesten we een grauwe internetwinkel afpluizen voor een betrouwbaar certificaat, oftewel moesten we op zoek naar de weinige producten die – letterlijk – een snuifje insect bevatten, en zo kwamen we uit op de Kriket-insectenbars, te verkrijgen in onder andere A.S.Adventurewinkels. Deze proteïnebars in drie smaken (hazelnoot en pompoenzaad, chocolade, en dadels en pecannoten) legden we naast een klassieke placebobar, om te kijken of we de insectensmaak door het krekelpoeder konden onderscheiden. Na een heus proeffestijn konden we echter twee conclusies trekken. Ten eerste smaken de Kriket-repen evenveel naar krekels als nonnenscheten naar scheten smaken. Ten tweede bleken we geen fan te zijn van proteïnebars, al was de 'Double Date', met dadels en pecannoten, zeker voor herhaling vatbaar.

Ter conclusie kunnen we stellen dat de repen perfecte vervangers zijn voor fans van proteïnerepen, zelfs als je weet dat er wat gemalen insecten in zitten. De Glorious Revolution der zespotige organismen zal echter nog niet voor morgen zijn. Mochten we deze in de plaatselijke supermarkt vinden, doen we graag nog een test.