De parel aan de campuskroon: Het Pand

UGent profileert zich graag als een respectabele, internationale universiteit. Waar ontvang je echter het best politici, diplomaten en intellectuele rocksterren? Eén antwoord: Het Pand.

Dit historisch gebouw vlakbij de Sint-Michielsbrug kende een woelige geschiedenis alvorens het in de vertrouwde handen van onze universiteit terechtkwam. In 1201 werd het gebouw in het leven geroepen als het eerste hospitaal van Gent. Toen deze dienst een paar decennia later verhuisde naar de Bijloke, kwam het gebouw in handen van de paters Dominicanen. Deze stonden bekend voor hun vlammende boetepreken en vurige inquisitie. Om die redenen werden ze door protestantse opstandelingen tot tweemaal toe op straat gezet. Na een derde maal aan de deur gezet door Franse revolutionairen, besloten ze bij hun herintrek niet lang te blijven omwille van de dure onderhoudskosten. Het historisch pand ging onder de hamer en werd door ene P.D. Velleman uitgebaat als conglomeraat van goedkope huurkamers.

In een eeuw tijd verloederde Het Pand in die mate dat het in de jaren 50 bekend kwam te staan als 'het Vlooienpaleis', een getto van studenten, artiesten en clochards. Nadat het onbewoonbaar was verklaard door de stad Gent, kocht de universiteit het in 1963 over voor 18 miljoen frank. Door te dure herstellingskosten was het bestuur genoodzaakt het gebouw over te dragen aan de Belgische staat. Als deel van het akkoord mocht UGent los van de onderhoudskosten het gebouw wel gratis gebruiken.

Na de opknapbeurt was Het Pand bij uitstek hét chique congresgebouw van UGent, met meerdere vergaderzalen, museumruimtes en een gastronomisch restaurant. De gerenommeerde sprekers, die men liever hier presenteert dan voor duffe aulabanken, maken van plaatselijke evenementen laagdrempelige gelegenheden om als student op hogere niveaus te netwerken. Zo kwam een Schamperredacteur eens tot een bizarre ontmoeting met een Russische ambassadeur die aan het urinoir vlak naast hem kwam staan. Best ongemakkelijk.

De toekomst van Het Pand is echter onzeker, omdat het akkoord tussen UGent en de overheid ten einde loopt. Een te hoge nieuwe huurprijs doet de universiteit voor haar congressen uitwijken naar campus Aula.