Het Zweinstein aan de Leie: Campus Rommelaere

Welkom op een van de meest onbekende, maar tegelijk mooiste campussen die UGent rijk is. Campus Rommelaere wordt – terecht – al eens vergeleken met Zweinstein. Maar waarvoor dient dat prachtige gebouw naast De Bijloke?

In 1899, toen De Bijloke nog een ziekenhuis was, begon men aan de bouw van het Rommelaere Instituut. Enkele jaren later, in 1905, waren de drie gebouwen in de Jozef Kluyskensstraat af. De verbouwingen aan Gent-Sint-Pieters zouden er nog wat van kunnen leren, maar goed. De naam van de campus komt van de Gentse arts Willem Rommelaere, die ook rector was van Université Libre de Bruxelles. Een van zijn patiënten hielp om de bouw van het complex te financieren. Oorspronkelijk werd het complex gebruikt om medisch onderzoek te doen, waarvan de resultaten meteen gebruikt konden worden in het ziekenhuis aan de overkant van de straat. Die resultaten waren niet min: Corneel Heymans (1892-1968) won zelfs de Nobelprijs voor zijn onderzoek over het meten van bloeddruk en het zuurstofgehalte in het bloed.

De geneeskundestudenten hadden echter pech, en moesten vanaf de jaren zestig hun prachtige campus inruilen voor een nieuwe campus aan het Universitair Ziekenhuis Gent. Vandaag staat een groot deel van de lokalen en bijzonder goed uitgeruste laboratoria op Campus Rommelaere leeg. De mensen die er wel nog zitten, behoren tot verschillende onderzoeksgroepen en opleidingen. Er worden lessen architectuur gegeven, maar je kan er ook de vakgroepen Archeologie en Bestuurskunde & Publiek Management vinden en één van onze redacteurs kreeg er drie jaar geleden Engelse grammaticales. Daarnaast zijn er laboratoria van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), waar onderzoek naar kankerbestrijding plaatsvindt. Een van de medewerkers van het VIB, Alexander Van Parys, was zo vriendelijk om ons een uitgebreide rondleiding te geven door het gebouw. Het leukste aan deze campus is (al dan niet met gids) door de gangen dwalen, de prachtige auditoria bekijken, en je afvragen waar al die afgesloten trappen naartoe zouden gaan.