DatinGent

Het nieuwe academiejaar breekt aan. De 'new year, new me'-mentaliteit komt weer op. En daar hoort ook een nieuw datingleven bij! Geen betere plek om menig visje in de zee te vangen dan in de Overpoort, al zijn datingapps een close second.

De tijd dat datingapps enkel voor de hopeloze en wanhopige singles waren, is voorbij. Bijna elke student heeft wel eens een app geïnstalleerd, en menig student zit tijdens het academiejaar gretig te swipen. Helaas hebben de meeste studenten de online flirtskills van een goudvis. Daarom geven wij enkele tips voor tijdens het tinderen:

Tips voor datingapps

1. Zorg voor de juiste foto's: wanneer we swipen op Tinder beslissen we binnen enkele seconden 'smash' or 'pass'. Jouw potentiële date beslist met andere woorden in een mum van tijd of je geschikt materiaal bent, of mogelijks een seriemoordenaar. Kies dus voor enkele foto's van goede kwaliteit, en liefst waarop je actief iets aan het doen bent (zoals een hobby). Wat zijn no-go's? Alleen maar selfies, geposeerde foto's, foto's met je huisdier, of enkel groepsfoto's.

2. Schrijf een interessante bio: zaken als "Ik ben niet goed in bio's schrijven", "Vraag maar raak" of "Student @ UGent" zonder verdere info gooien we de prullenmand in. Onorgineel, weinig effort en niet uniek. (Oh, je studeert aan UGent? Gefeliciteerd, de helft van de Gentse studenten studeert daar.) Een grappige bio helpt natuurlijk ook, maar dan moet het écht grappig zijn: Chandler-quotes of quotes die je uit memes hebt gehaald, zijn dat niet.

3. Start het gesprek met een interessante opener. Nee, we bedoelen niet die openingszinnen van veertienjarigen op Facebook, maar probeer het gesprek te openen met een gerichte opmerking. Stel bijvoorbeeld een vraag over iets dat uit de foto's of bio komt van je match. Gaat die persoon skiën en doe jij dat ook graag? Of hebben jullie beiden foto's in hetzelfde Overpoortcafé? Begin dan bijvoorbeeld daarmee. De swipende student heeft het altijd druk, en wil je écht tien gesprekken aan de gang houden die allemaal het stramien 'Hey', 'Hallo', 'Hoe gaat het?' volgen?

Probeer het gesprek te openen met een gerichte opmerking

Alternatieven voor Tinder

Tinder domineert de online datingwereld, maar soms lijkt het toch niet zijn werk te doen. Gelukkig zijn er alternatieven! Zoals bijvoorbeeld Bumble. Dit is een app met hetzelfde swipemechanisme als Tinder, maar toch iets uitgebreider. Je profiel kan je makkelijk personaliseren door voorgemaakte vragen te beantwoorden en maximum negen leuke foto's toe te voegen. Je kan ook je Spotify linken en iedereen met je fantastische muzieksmaak overtuigen dat jij dé catch of the week bent. Het speciale aan Bumble is dat enkel de vrouwen het eerste bericht kunnen sturen. Een match blijft ook maar 24 uur geldig, dus als je niet meteen je kans waagt, komt die nooit meer terug! Nog een verschil met Tinder is dat je hier wel foto's kan sturen naar elkaar. Bijvoorbeeld van coole tattoos of instrumenten die je bespeelt. Wees wel gewaarschuwd: dickpics zijn absoluut niet oké.

Verder heb je HER, een app die meer gebruikt wordt binnen de queergemeenschap. Deze app heeft een swipeoptie, maar elke dag krijg je ook een paar mensen te zien die jou al gematcht hebben, gratis en voor niets! Een nieuwigheid hier is dat het meer ingaat op verschillende seksuele voorkeuren. Je kan verschillende tags gebruiken die aantonen dat je enkel op zoek bent naar platonische relaties of dat je bijvoorbeeld polyamoreus bent. Als je matcht met iemand, start de app zelf al meteen het gesprek. Zo krijg je vaak ook de keuze tussen een aantal ijsbrekervragen om een gesprek aan de gang te houden.

Grindr is dan weer gericht op de mannelijke queercommunity. Je kan er een stuk anoniemer blijven dan op andere apps, maar houd er rekening mee dat deze app veel meer gericht is op snel afspreken. Ook: de kans is relatief groot dat er plots een dickpic in je inbox zit. Of je dat leuk vindt, moet je zelf uitmaken!

Eerste date: waar en hoe?

Een eerste date is niet gemakkelijk. De verwachtingen zijn waarschijnlijk hooggespannen, maar die kunnen net zo snel in het water vallen. Onze tip? Stel een plek voor die je zelf goed kent. Een locatie waar je misschien iets interessants over weet of waar jij je al op je gemak voelt. Als één van jullie relaxed overkomt, volgt de ander normaal ook. Plus, zo heb je meteen een gespreksonderwerp en minder kans op ongemakkelijke stiltes.

Een eerste date hou je best simpel

Een eerste date hou je best simpel. Het is misschien cynisch, maar je zou steeds een figuurlijke ontsnappingsroute moeten hebben. Dure restaurants en gekke uitjes houden we voor later. Iets gaan drinken of samen naar het park gaan is voor jullie beide een uitstekende manier om wat af te tasten: je bent geen fortuin kwijt en als het tegenvalt, kun je vertrekken wanneer je wilt.

Gelukkig zijn er tal van leuke plekjes in Gent voor een romantische date. Onze tips? De Abdijtuin, de Graslei en het Citadelpark. Tijdens de warme zomermaanden zijn de kleine steigers aan het meer van de Blaarmeersen ook een fijne spot. Neem wat hapjes en wijn (of een alcoholvrij alternatief) mee, en je date is klaar! Geen fan van de buitenlucht? Dan raden we de gezellige cafés Le Bal Infernal, de Trollekelder, het Spijker of Élton aan. Die laatste is extra praktisch als je date op een sisser uitdraait en je wilt vluchten, want het is vlakbij het station.

Laatste tips

Als nieuwe student lijkt het idee van daten heel spannend. Soms valt een date gewoon tegen en dat is natuurlijk jammer. In je studentenjaren ga je echter nog zoveel potentiële dates tegenkomen. Het studentenleven heeft ook zoveel meer te bieden dan relaties alleen. Staar jezelf vooral niet blind op Tinder, en haal het beste uit jouw studententijd!