Amerikaanse LGBTQI+-jongeren verliezen meer en meer rechten

Amerika – the land of the free – heeft nog maar eens besloten om niet zo free te zijn als het beweert. Stel je voor dat je vrij zou zijn om kinderen en jongeren te informeren over zaken zoals de Holocaust of LGBTQ+. Veel gekker moet het niet worden.

Don't Say Gay

De omstreden "Don't say gay"-wet die eind maart gestemd werd, doet misschien een belletje rinkelen.. Voor zij die uit de lucht vallen, nog even een opfrisser: eind maart werd door de Republikeinen in de staat Florida een wetsvoorstel ingediend dat als doel heeft om "ouders terug de macht te geven over het onderwijs van hun kinderen." De wet, die ondertussen getekend is door Floridiaans gouverneur Ron DeSantis, zorgt ervoor dat ouders makkelijker leerkrachten of scholen kunnen aanklagen als ze ongepaste leerstof geven. Specifieker gaat het over hoe onderwerpen zoals seksuele geaardheid en genderidentiteit worden aangebracht in het kleuter- en basisonderwijs. In de praktijk zal dit dus vooral betrekking hebben op hoe en wanneer kinderen onderwezen worden over LGBTQI+-thema's. Deze onderwerpen zijn volgens DeSantis namelijk deel van "woke genderideologie". In zijn eigen woorden is het aanleren aan kinderen dat ze "mogen zijn wie ze willen zijn" dan ook een ongepaste boodschap om mee te geven op zo'n jonge leeftijd.

Uitgewist

Natuurlijk was er meteen protest. Verschillende Amerikaanse organisaties, zowel in als buiten Florida, protesteren hevig tegen deze maatregelen. Volgens velen zorgt deze wet er namelijk voor dat queer kinderen en jongeren juist zullen 'verdwijnen' uit de scholen, door LGBTQI+-geschiedenis, -identiteit en -cultuur als het ware uit te wissen. Daardoor zal het voor queer kinderen en jongeren veel moeilijker zijn om op school een veilige omgeving te vinden om zichzelf te kunnen zijn. Een deel van de wet zorgt er bovendien ook nog eens voor dat ouders de eerste moeten zijn om op de hoogte gebracht te worden van alle vormen van gezondheidszorg die aan hun kind wordt aangeboden. Hierdoor zouden leerlingen die nog niet klaar zijn om met hun ouders te praten over hun gender of seksualiteit, dit ook niet meer op school kunnen doen zonder dat hun ouders op de hoogte gebracht worden. Leerlingbegeleiders bij wie leerlingen normaal gezien veilig zouden moeten kunnen aankloppen met dit soort problemen, zouden op die manier dus ook gedwongen worden deze informatie door te spelen naar hun ouders. Op die manier kunnen leerlingen dan tegen hun wil geout worden bij hun ouders, zelfs al kan dat hen in gevaarlijke situaties storten.

Leerlingen kunnen dan tegen hun wil geout worden

Tegenstand komt echter niet enkel uit de hoek van activisten. Ook politici en zelfs bedrijven lijken op te komen tegen deze omstreden wet. Amerikaans president Joe Biden heeft zich persoonlijk uitgesproken tegen deze wet, met een specifieke boodschap dat hij en zijn regering zouden blijven vechten voor de rechten van de queer community. In een onverwachte wending heeft ook Disney besloten om openlijk hun steun uit te spreken. Als reactie hierop heeft het parlement van Florida onder impuls van DeSantis een wet goedgekeurd die een einde zal maken aan de speciale voordelen die het pretpark Disney World er geniet, namelijk door de grote mate van bestuurlijke autonomie die het genoot, op te heffen.

Sweet (Heterosexual) Home on the Prairie

De "Don't say gay"-wet past binnen een hele resem aan anti-LGBTQI+-wetgevingen die plotseling de kop op steken in veel Amerikaanse staten. Vooral in zuidelijke staten, waar de Republikeinen vaker de scepter zwaaien, wordt er bespaard op mensenrechten. Zo wordt in de senaat van Iowa overwogen om ouders schriftelijke toestemming te vragen alvorens kinderen lessen mogen krijgen rond genderidentiteit. In diezelfde staat werd vorige maand ook een wet getekend die ervoor zorgt dat transvrouwen en -meisjes niet mogen meedoen aan sportevenementen in schoolverband. In Arizona ligt dan weer een wetsvoorstel op tafel om in scholen meer te focussen op geslacht in plaats van genderidentiteit.

Tussentitel Gecensureerd, Sorry

Voor sommigen lijken dit waarschijnlijk allemaal kleine regeltjes, die op zich niet zoveel veranderen. Ouders moeten scholen toch helemaal niet aanklagen als ze het niet eens zijn met de leerstof? Het punt dat vele activisten echter proberen te maken is dat deze continue stroom aan anti-LGBTQI+-wetgeving een klimaat van haat creëert, waar iemands identiteit als queer persoon reden genoeg is om als "problematisch" of "ongepast" aanschouwd te worden. Het probleem beperkt zich overigens niet enkel tot queer minderheden, maar steekt ook de kop op bij vele andere groepen. Zo is er nog nooit zo vaak geprobeerd om bepaalde boeken te verbannen uit bibliotheken. Het gaat dan in grote mate over boeken van queer en/of niet-witte auteurs, maar ook bijvoorbeeld het bekende Pulitzer-winnende boek 'Maus', een waargebeurd persoonlijk verhaal over de Holocaust, werd in Tennessee door een school verbannen. Op deze manier lijkt het voor minderheden alsof de ruimte om hun eigen verhalen te vertellen, of zelfs om gewoon een normaal leven te leiden, aan de lopende band wordt ingeperkt. Alsof jongeren en kinderen gecorrumpeerd kunnen worden door in aanraking te komen met die betogen.