Alles is om zeep

Leg dit boekje nu neer. De paasvakantie is al gedaan en u houdt zich nu nog bezig met ontspanning? Neem uw laptop ter hand en begin te schrijven aan die thesis of bachelorproef! Nog niet oud en versleten genoeg om u daarover zorgen te moeten maken? Mochten uw proffen dit zien, ze zouden afkeurend met hun hoofd schudden. Uw schoolwerk kijkt u mistroostig aan. De examens komen dreigend dichterbij. Hoe verwacht u in godsnaam nog te slagen? U bent reddeloos verloren. Hou augustus maar alvast vrij ... Lees bij nader inzien gewoon maar verder, voor werkschuw volk zoals u zal het toch niet zoveel uitmaken.

Schamper is immers iets amusanter leesvoer dan die saaie wetenschappelijke papers waar u helemaal niks aan zal hebben, omdat uw eerste zit – zoals we al vastgesteld hadden – volledig om zeep is. Met wat geluk valt er wat inspiratie te rapen in het artikel wat verderop in dit boekje. Daar wordt een overzicht geboden van wat enkele bekende UGent'ers van hun thesis bakten.

Een verdere bron van afleiding: de studentenverkiezingen staan voor de deur. Enkele studenten die twee jaar lang in de Raad van Bestuur of Sociale Raad zaten, delen wat er volgens hen beter kan in de studentenvertegenwoordiging. Voor wie studeren veel te duur vindt, zochten we uit aan welke Europese universiteiten je –  zo goed als – gratis kan studeren, gemeten in het aantal julientjes dat het je per week zou kosten om er te studeren.

U bent reddeloos verloren

Oh ja: we hebben de rechtvaardige rechters gevonden – of dat beweren ze zelf tenminste. Het Vlaams Rechtsgenootschap (VRG) kwam onder vuur te liggen door dooprituelen van enkele jaren geleden waar serieus over de schreef werd gegaan. De huidige generatie erkent de problemen en wil komaf maken met de zwijnerijen van vroeger.

Voor wie echt volledig depressief wil worden, is er een artikel over TikTok en de oorlog in Oekraïne. Oorlogspropaganda voor op het toilet ... de technologie staat voor niks. Om te detoxen beoordeelden we de dessertjes uit de Brug. De chocolademuffin was een grote teleurstelling.