'De Mol' returns

Goed nieuws: na meer dan een jaar wachten is 'De Mol' eindelijk terug! Op 20 maart gaat het tiende seizoen van start. Voor het jubileumseizoen trekken tien onbekende Vlamingen en presentator Gilles De Coster naar de Canarische Eilanden.

Het concept van het programma is simpel: een groep onbekende Vlamingen vertrekt samen op reis naar een voor hen onbekend land. Daar moeten ze verschillende opdrachten uitvoeren waarmee ze geld kunnen verdienen voor de groepspot. Het lijkt op een leuke schoolreis naar een idyllische bestemming. Toch is er nog een klein detail: in de groep zit één spelbederver. Die moet het leeuwendeel van de opdrachten saboteren en de kandidaten één voor één naar huis spelen. De persoon die de meeste vragen over de mol juist kan beantwoorden in de laatste aflevering, wint het geld van de groepspot.

Zelfs de enkeling die niet naar 'De Mol' kijkt weet dat een nieuw seizoen nooit onopgemerkt voorbij gaat. De komende weken zullen klasgenoten, je oma, kotgenoten en de uitbater van de lokale frituur het nog maar over één ding hebben. Iedereen gaat mee op zoek en vraagt zich af: "Wie is de mol?"

De mol en zijn geschiedenis

Tom Lenaerts, Bart De Pauw, Michiel Devlieger en Michel Vanhove maakten aan het einde van de jaren 90 het razend populaire programma 'Schalkse Ruiters'. Na het succes wilden ze graag een waardige opvolger. Na heel wat brainstormsessies zag het eerste seizoen van 'De Mol' in 1998 het levenslicht in Frankrijk. De makers wisten niet goed wat ze mochten verwachten, maar waagden het er toch op. De allereerste aflevering was, tegen alle verwachtingen in, geen succes. Mensen snapten het concept niet en de bedenkers dachten dat Vlaanderen nog niet klaar was voor een concept zoals 'De Mol'. Na de derde aflevering bleek iedereen plots mee te speuren en begon er iets te leven onder de bevolking. Het programma werd in een mum van tijd een kijkcijferkanon, maar na drie seizoenen ging de mol weer ondergronds voor lange tijd.

De komende weken zullen klasgenoten en je oma het nog maar over één ding hebben

Tot in 2015 een zoekertje verscheen waar mensen zich konden inschrijven voor een nieuw seizoen van 'De Mol'. Het concept sloeg tevens bij jongere kijkers onmiddellijk aan. Ook in het buitenland werd 'De Mol' gesmaakt. De reeks werd verkocht aan meer dan dertig landen waaronder Finland, Polen en Duitsland; de hype is duidelijk niet meer te stoppen. Houd 8 mei alvast vrij in je agenda, want dan wordt de mol van 2022 ontmaskerd op Play4.

Het succesrecept

Het programma wint jaar na jaar aan populariteit. Tienduizenden mensen schreven zich dit jaar in om deel te nemen. Tien gelukkigen mochten hun koffers pakken en vertrokken op de reis van hun leven. Ook kijker Cynthia (42) zou zich dit jaar opnieuw willen inschrijven. Zelf kijkt ze al jaar en dag naar 'De Mol' en ze heeft een hechte band met het programma. De makers blijven haar verrassen en ze zou graag eens deel uitmaken van de productie. Ook een reisje ziet ze uiteraard wel zitten.

De allereerste aflevering was, tegen alle verwachtingen in, geen succes

Het programma houdt veel mensen ieder jaar opnieuw in de ban. Zo zijn er verschillende Facebookgroepen en internetfora waar 'molloten' ieder jaar op zoek gaan naar de mol en tips met elkaar delen. Ook is er 'Café De Mol', een talkshow waarin mensen tips proberen te ontraadselen en de mol te ontmaskeren. Ook Twitter kan je niet rustig doorscrollen zonder op een paar Mol-memes te botsen. De succesformule is duidelijk nog lang niet uitgewerkt. Wat is toch het geheim van dit televisieprogramma? Wij vroegen het aan voormalig deelnemer Noah Vlieghe. Hij was voor zijn deelname aan het negende seizoen al fan van 'De Mol'. Volgens hem ligt het succes voornamelijk in de mysterieuze sfeer die rond het programma hangt. Dat maakt het programma, volgens hem, opvallend.

Ook de opdrachten zijn een belangrijke pion in het succes. Volgens kijker Emmanuel zit het succes net in de zoektocht naar wie de mol is. Het is volgens haar een unieke manier om wat te weten te komen over het land waar ze op reis gaan. Volgens fan Elke (34) is vooral het competitieve karakter van het tv-programma een belangrijke factor. Het haalt bij haar het competitiebeest naar boven. Ook voor mensen die houden van vreemde culturen is het programma volgens haar een aanrader.

Volgens Noah zet 'De Mol' je wereld op zijn kop. Het is een belevenis die met niks anders te vergelijken valt. Zowel tijdens de reis alsook erna. Het geeft zo veel voldoening en spanning dat je eigenlijk niets anders meer wil. Het is volgens hem dus een belevenis die je leven compleet verandert. De reis en het spel op zich zijn iets om nooit te vergeten. Enkel daarom zou je volgens hem al willen meedoen. En een groepspot winnen is uiteraard ook leuk.