Vakgroep Geologie deelt gratis diploma's uit: "We raken ze anders toch niet kwijt"

Op woensdag 29 februari organiseerde de vakgroep Geologie een massale 'diploma-uitdeelactie' op het Sint-Pietersplein.

De richting kampt al jaren met een afkalving van inschrijvingen. Dit jaar bereikte het studentenaantal echter een pijnlijk dieptepunt. De vakgroep Geologie besloot niet bij de pakken te blijven zitten en dacht een ingenieus plan uit om de richting wat meer in de schijnwerpers te zetten en van al die lege diploma's af te raken.

Professor Marco De Baptist, voorzitter van de vakgroep Geologie, licht de actie toe: "Het is echt uit pure noodzaak dat we dit evenement organiseren. Al jaren kampen wij met een enorm tekort aan studenten. Ons secretariaat heeft in het begin van het semester veel te veel lege diploma's uitgeprint. Ze blijven maar opstapelen. Het is een schrijnend tafereel. We kunnen niet anders dan ze uitdelen, we raken ze anders toch niet kwijt."

"Geologie is echt wel interessant, hoor!"

Op de vraag of dit evenement de geloofwaardigheid en ernst van de richting zou aantasten reageert de voorzitter kort: "Je zou inderdaad kunnen stellen dat gratis diploma's uitdelen de geloofwaardigheid van ons vakgebied kan aantasten, maar we willen met deze actie vooral mensen bewustmaken van het bestaan van onze richting. Men lijkt dat soms te vergeten. "

Het succes van dit evenement was slechts matig, maar toch blijft de vakgroep positief: "Voor ons is deze actie geslaagd. We hebben in geen jaren meer zo'n grote opkomst gezien op een evenement dat met geologie te maken heeft. Het belangrijkste is dat we ons vakgebied in de kijker konden zetten. Geologie is echt wel interessant, hoor!".

Voorbijganger Bart vindt de actie een goed initiatief: "Ik vind het een toffe campagne. Het is altijd leuk om een gratis diploma in ontvangst te nemen. Ik weet wel niet zo goed wat ik er nu mee moet doen. Misschien kan ik het inkaderen en boven mijn bureau hangen als decoratie. Zo'n diploma geografie zal ooit wel eens van pas komen."

"Wij willen niet geassocieerd worden met een vakgebied dat nog niet eens de moeite doet om onder het aardoppervlak te kijken!"

Nog voor toevallige passant Bart deze woorden over zijn lippen kan krijgen, horen we professor De Baptist, verborgen achter een grote stapel lege diploma's, luid briesen. Hij komt boos naar ons toe gegaloppeerd en begint een lange toespraak om Bart terecht te wijzen dat geologie helemaal niet hetzelfde is als geografie. "Het is een schande dat u durft te beweren dat geologie hetzelfde is als geografie. Wij willen niet geassocieerd worden met een vakgebied dat nog niet eens de moeite doet om onder het aardoppervlak te kijken. U zou zich moeten schamen zoiets te insinueren. Ga alstublieft uw mond wassen met zeep." Na vijftien tergende minuten druipt Bart verslagen af. De voorzitter kijkt hem afkeurend na.

Aangezien de organisatie nog steeds niet alle extra diploma's heeft kunnen uitdelen, plannen ze een nieuwe uitdeelactie op 32 maart. Het gerucht doet de ronde dat ze zich met dit follow-upevenement vooral richten op studenten van de Artevelde Hogeschool, aangezien bij deze doelgroep een grote vraag is naar echte diploma's.