It's a lockdown life for us

Studentenleven in quarantaine

Omdat je onmogelijk alles in 'Sunnieday' kan doen, laten de Gentse studenten zich in deze barre tijden van hun innovatiefste kant zien. Improvise, adapt, overcome: Bear Grylls zou trots zijn.

Katers op bestelling

De Overpoort staat bijna synoniem voor het studentenleven, maar dezer dagen ligt de grootste feeststraat van Gent er maar verlaten bij. Dat betekent echter niet dat cafébazen en studenten bij de pakken blijven zitten. "Het is natuurlijk onmogelijk geworden om de studenten die unieke Overpoort-ervaring te bieden", vertellen enkele uitbaters van etablissementen die het rond deze tijd van het jaar normaal gezien erg druk hebben. Het is nu immers niet meer toegestaan om met veel te veel mensen in een veel te kleine ruimte te proberen los te komen van een veel te plakkerige vloer. "Traditionele feestjes mogen niet meer, maar als restaurants een afhaaldienst mogen openhouden, dan wij ook", klinkt het. Daarom komt de Overpoort nu met een dienst op de proppen waarnaar studenten kunnen bellen met al hun uitgaanslevengerelateerde verzoekjes. "Op die manier willen we ervoor zorgen dat studenten in het juiste soort zwart gat vallen. Eentje tussen vier en zeven uur, waarna ze wakker worden op de trappen van de Sint-Pietersabdij in een plasje van hun eigen kots. En dat is maar één van de tientallen opties die we aanbieden!"

De site is enkel beschikbaar tussen drie en zes uur ‘s nachts

Maar de studenten die minder fan zijn van ontwaken in het eigen braaksel hebben ook al initiatief genomen. Zo bestaat er sinds kort een chatroom waar je dronken diepzinnige gesprekken kan voeren. De site is enkel beschikbaar tussen drie en zes uur ‘s nachts en om ervoor te zorgen dat alle deelnemers zeker tipsy genoeg zijn, moeten ze tot drie keer toe falen op het beruchte 'duid-alle-vierkantjes-met-verkeerslichten-erin-aan'-testje. Het is de bedoeling dat er binnenkort ook een politieke variant van de chatroom komt, waar je eerst moet bewijzen dat je genoeg scheldwoorden kent om je politieke tegenstanders mee te beledigen, voor je binnen mag.

(G)een toekomst

Eenzame blandino rookt alleen op zijn trap

De blandino’s zouden natuurlijk geen blandino’s zijn als ze geen alternatieve manier gevonden hadden om hun favoriete activiteit te beoefenen: roken op een trap. Aangezien de Blandijn en bijbehorende 'Trabla' (samentrekking van 'trappen' en 'Blandijn', voor de mensen met een toekomst, red.) nu niet langer beschikbaar is, is het improviseren geblazen. Omdat Skype en Messenger "te kapitalistisch" zijn en Discord vreemd genoeg een negatieve bijklank heeft, opteerden ze voor het veel hippere Zoom om hun hobby weer mogelijk te maken. Iedere ochtend zetten alle rokende studenten Letteren en Wijsbegeerte (ongeveer 90 % van het totale aantal, red.) zich op hun eigen trap, zetten de webcam aan, steken ze een sigaret op en beginnen dan moeilijke woorden te spuien over Kant en Nietzsche.

Ten slotte nog fantastisch nieuws uit de Overpoort: verscheidene cafés stellen nu Spotify-afspeellijsten op met slechte muziek, zodat studenten individueel ernaar kunnen luisteren en dan toch nog iets hebben om over te klagen.