Waarom vermoordt UGent de resto's?

Na muizen, nu studentenrestaurants.

OPROER! Studentenrestaurants Kantienberg en Sint-Jansvest gaan sluiten. Van de drie studentenresto’s in het epicentrum van de Gentse studentenbuurt blijft enkel de Brug bestaan. Een nieuw geval van pestgedrag of een beredeneerde beslissing?

Sint Jansvest

De sluiting van de omgekeerde Resto Sint-Jansvest is geen donderslag bij heldere hemel. “De definitieve sluiting van restaurant Sint-Jansvest was voorzien eind juni 2020”, aldus Vera Putteman, afdelingshoofd Maaltijdvoorzieningen. Die beslissing kwam er omdat bleek dat het gebouw qua veiligheid geen hoge toppen scheert. “Wij kunnen een evacuatie niet conform de regels laten verlopen.” Maar er is meer: “In december 2019 maakten wegenwerken de toegang tot het restaurant onmogelijk, zodat Directie Studentenvoorzieningen (DSV) gedwongen werd het restaurant te sluiten.” Toen bleek dat de werken tot eind maart zouden duren, werd er dan maar beslist om Sint-Jansvest niet meer te heropenen en over te gaan tot een vroegtijdige sluiting van het omgekeerde restaurant. Het is immers “niet zinvol om na de paasvakantie nog te heropenen tot eind juni.”

Kantienberg

De (tijdelijke) sluiting van resto Kantienberg komt wel onverwacht. Volgens Wout Vierbergen, vicevoorzitter van de Gentse Studentenraad, komt dat omdat “de Kantienberg nooit echt populair geweest is. Er worden soms maar 60 maaltijden per dag verkocht. Vooral in de vakantie- en zomerperiodes was het echt wel schrijnend.” Daarnaast ziet Putteman “een verschuiving van studenten van het centrum van Gent naar het zuiden van Gent.” Daarom voorziet DSV een nieuwe resto op de site in Ardoyen, waar het team van Kantienberg vanaf september naar zal verhuizen. Met een nieuw team een nieuwe resto opstarten is niet vanzelfsprekend, maar het gaat om een tijdelijke sluiting: “Het restaurant sluiten we gewoon tijdelijk af en het kan direct weer opengaan als er potentieel is”, aldus Putteman.

"Kantienberg is nooit echt populair geweest" - Wout Vierbergen, vicevoorzitter GSR

Maar er zijn ook wel enkele bedenkingen. Het originele concept met meer vegetarische opties dan niet-vegetarische opties dat resto Sint-Jansvest aanbood, wordt nergens anders geïntegreerd. Volgens Putteman “wordt er verder gekeken of het concept ergens anders geïntegreerd kan worden. Mogelijks in Kantienberg of op een andere locatie.” In de tussentijd is het voor de veggies hopen dat er niet elke keer een 'plezante poivron' op het beperkte menu staat. En de studenten uit de homes Vermeylen, Groningen, Canterbury en de andere rond resto Kantienberg zullen een andere eetplaats voor hun lunch moeten zoeken.

Alternatief

Kantienberg

Ondertussen wordt resto Kantienberg behouden in zijn huidige staat, zodat deze direct opgestart kan worden mocht dit nodig zijn. "De infrastructuur kan voor diverse zaken worden gebruikt zoals een studieplek, als bloklocatie, voor bepaalde studentenactiviteiten, -verenigingen, of homes”, aldus Putteman. Hoewel hier nog niks concreet over beslist is, ziet Vierbergen dit wel gebeuren: “Er is momenteel geen enkel argument om het niet te doen.” In de tussentijd: afspraak in resto De Brug!

Bericht:
Boos, dat ben ik, boos! Eén studentenresto tussen campus Ledeganck en campus Aula? Schandalig!