Sluit resto Sint-Jansvest nu definitief?

Fin de carrière voor vegetarische resto

Het wordt al jaren gefluisterd: de Universiteit Gent dankt resto Sint-Jansvest af. Eerst was de sluiting voor 2017 of 2018 gepland, maar nu spreekt men van 2020 of 2021. Hoe lang kunnen we nog genieten van de gezelligste resto van Gent?

Sint-Jansvest is de zogenaamde ‘omgekeerde resto’ van de UGent. In plaats van vlezige spijzen kan je er ook alternatieve menu’s krijgen, van vegetarisch tot soms zelfs veganistisch. Dat wil echter niet zeggen dat vlees er radicaal geband wordt: op het moment van dit schrijven prijkt er bijvoorbeeld ook ‘Oosterse kip’ op het menu.

Brug als usurpator

De resto ligt ietwat verscholen in een zijstraat van de Kortedagsteeg, en is daardoor wat minder bekend bij het grote publiek. Onterecht, want je kan er rustig eten, een krantje lezen en bovendien is de kans dat eerstejaartjes tegen je opbotsen er minimaal. Student Benjamin beaamt: “Omdat de resto wat meer afgelegen ligt, komt er sowieso minder volk. Daarnaast heerst er een meer huiselijke sfeer. Bovendien is het menu altijd gevarieerd: de vegetarische opties zijn een groot pluspunt. Het zou triestig zijn mocht dit concept verdwijnen.”

"Het zou triestig zijn mocht dit concept verdwijnen"

Niet alleen de studenten zullen Sint-Jansvest missen. UGent-medewerkers Els en Astrid prijzen het gezellige en kleinschalige karakter van de resto, in een interieur dat de universiteit op haar website zelf omschrijft als ‘eigenzinnig’. “Ik heb de indruk dat de voeding minder bewerkt is dan in de andere resto’s, wat het een stuk gezonder maakt volgens mij. Het ecologische aspect vind ik ook heel belangrijk”, vult Astrid aan.

In het verleden brachten we in Schamper 550 al dat de resto binnen een bepaalde termijn zou sluiten, omdat het gebouw niet langer aan de veiligheidsvoorschriften voldoet. Bovendien zou het voor de UGent ook niet praktisch zijn om twee resto’s in dezelfde buurt draaiende te houden. De nabijgelegen mother of all resto’s, resto De Brug, zou immers vernieuwd worden, en het personeel van Sint-Jansvest zou daar kunnen instappen.

"Hoe sneller, hoe beter"

Het personeel dat op dit moment aan de slag is in Sint-Jansvest, is naar eigen zeggen niet op de hoogte van de concrete plannen. “Het laatste wat wij gehoord hebben, is dat de resto dicht zou gaan tegen 2018, maar we zijn nu nog altijd open.” Een ander personeelslid kon ons wel zeggen dat de resto open zou blijven tot de Brug verbouwd is. Over welke termijn het daarbij precies gaat, kon de man evenwel niet zeggen. “Het is niet de bedoeling om resto Sint-Jansvest te sluiten voor de werken in resto De Brug afgerond zijn”, bevestigt ook Marc Bracke, directeur van de Dienst Studentenvoorzieningen (DSV) van de Gentse universiteit.

"Sint-Jansvest wordt niet gesloten voor de werken in De Brug afgerond zijn"

Toch is het personeel van resto Sint-Jansvest er niet gerust op: “De Saghermansstraat en Sint-Jansvest worden binnenkort grondig heraangelegd, dus het is nog maar de vraag of we bereikbaar zullen blijven tijdens de werkzaamheden. Dat ligt in handen van Stad Gent, zeker?” Volgens de stad staan de werken ingepland voor eind 2018.

Marc Bracke beweert wel dat er geen reden tot paniek is: “Twee jaar geleden werden ook ingrijpende werkzaamheden uitgevoerd in de straat waarin resto Sint-Jansvest gelegen is, en toen bleef de resto ook bereikbaar. De mensen die in die straat wonen, moeten ook bij hun woning geraken.” Ook over de timing van de verbouwingen in De Brug is Bracke duidelijk: "Hoe sneller de werken afgerond zijn, hoe beter. Hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt."