Best of: stormen

Het weerbericht blijft wispelturig. Krijgen we nu storm of niet? De hamvraag blijft: hoe zal hij of zij heten en wie heeft de meeste kans om zijn of haar naam aan de komende storm te mogen lenen?

Sturm der Liebe

Dag Allemaal kwam gisteren naar buiten met het nieuws dat er bij de VRT nogal wat afgelachen wordt bij het benoemen van de stormen. Het gerucht gaat dat Sabine Hagedoren en Frank Deboosere zelf mogen kiezen hoe ze hun stormenkind noemen en dat ze dit voornamelijk doen op basis van hun favoriete tv-programma 'Sturm der Liebe'. Sabine en Frank zitten ’s avonds nogal graag te grollen bij elkaar met een goed glas wijn. Na 'Chateau Meiland' zappen ze naar Vitaya en sluiten ze weddenschappen over wie in 'Sturm der Liebe' nu weer eens zal vreemdgaan en wie een zwaar verkeersongeval al dan niet zal overleven. Frank zijn favoriete personages zijn Judith Stavanger en Thomas Gottschalk, en die van Sabine Emma Saalfeld en David Kupferschmidt. Door weddenschappen te sluiten waarin elkaars favoriete personages tegen elkaar uitgespeeld worden, kunnen ze personages en dus namen elimineren. Judith en David werden aan de hand van een moordpartij en fietsongeluk al uitgesloten waardoor het nu nog gaat tussen Thomas en Emma. Als Thomas’ partner ontdekt dat hij vreemdgaat, wint Emma. Als Emma vanavond toch niet uit de kast durft te komen tegenover haar ouders, dan wint Thomas. U hoort het dus morgenochtend op het Journaal of Thomas of Emma volgend weekend uw tuinhuis zal komen vernielen.

Ciara

Stom Ciara - of gewoon 'Ciara' voor de vrienden - is een mooi voorbeeld van het tegendraadse effect dat een te agressieve marketingcampagne kan hebben op een storm. Van meet af aan was het duidelijk dat de media van Ciara dé nieuwe storm wilden maken. Apocalyptische reclame, een hele hoop media-aandacht en een naam die van de tong rolt. Het probleem met deze reclamecampagne is echter duidelijk: als Ciara geen nieuwe Katrina zou worden en niet minstens een paar mensen en een middelgroot Limburgs dorp zou wegblazen, zou de hele storm als een flop gezien worden. En dat was dan ook het geval. Ciara viel al bij al wel mee en door alle waarschuwingen was er van veel schade geen sprake. Jammer, want zonder deze oneerlijke vergelijkingen en overdreven reclame was Ciara best wel een goeie storm. Veel wind, niet te veel regen en zoals alle koele weerfenomenen stijlvol te laat. Daarom krijgt Ciara 3/5 regenwolkjes van onze redactie.

Dark & Stormy

De Dark & Stormy is technisch gezien dan wel geen weerfenomeen, maar het is zoveel meer. Als een cocktail van rum, ginger ale en limoen is het warm, zoet en pittig als een echte tropische storm. Deze wervelwind in een glas is een storm die je gewillig gaat opzoeken. Bij de eerste slokken voelt het aan als een fijn zomerbriesje, maar wees behoedzaam! Want de verraderlijk heerlijke smaken waaien binnen als een Spaans Levante en blazen al jouw goede ‘vanavond ga ik niet te veel drinken’-voornemens weg. Met een naam die recht door zee gaat, zet deze storm zich af van de tijdelijke trend van verwijzingen naar ongevaarlijke tienermeiden en doorsnee scoutsjongens. De Dark & Stormy is duidelijk: het bezorgt je hoogstwaarschijnlijk een stormachtige avond met donkere gaten. Met intense aanwezigheid kan het onschuldig lijkende glas echte slachtoffers maken. Dark & Stormy kent geen genade wanneer het als een tornado door je sociale leven walst en onherstelbare verwoesting aanricht. Fasten your seatbelts, because it’s going to be a bumpy ride.

Stormzy

Wie net zoals uw redacteur in eerste instantie sceptisch stond tegenover het Britse grime-genre dient het optreden op Glastonbury van Michael Omari Owuo, bekend onder de naam Stormzy, eens op te zoeken, te bekijken en zich vooral te verwonderen over de cycloon aan energie die hij op zijn publiek loslaat. Hij is in alle opzichten een krachtige stem: zowel zijn raps, die in een sappig en catchy Zuid-Londens accent als een stoomtrein van de lippen rollen, als zijn maatschappelijk geëngageerde houding hebben Stormzy een enorme schare fans opgeleverd. De inmiddels veelvuldig bekroonde koning van de Brit-hopscène neemt allesbehalve een blad voor de mond en achtervolgt alles en iedereen die sociale ongelijkheid in de hand werkt. Zijn aanklacht tegen de schuldigen van de brand in de Grenfell Tower (lees: de overheid) in 'Know me from' spreekt boekdelen. De man deelt niet alleen zijn looks, maar ook enkele kwaliteiten met Romelu Lukaku: heel vaak terend op zijn enorme kracht, maar vlijmscherp en verfijnd als het moet: een combinatie waar veelbetekenende statements vanuit gaan.

Stormy Daniels

Donald Trumps pruik krimpt in elkaar bij de komst van Stormy Daniels. Deze blonde bries blies de Amerikaanse president, toen nog banaal miljardair, in 2006 al eens van zijn sokken en door het succes dat ze genoot heeft ze van blazen dan maar haar job gemaakt. Daardoor werd ze winnaar van 28 prestigieuze prijzen in de filmindustrie. Tornado hunters omschrijven haar als “Prachtige Orkaan, Regen Niet Onontkomelijk!”. In 2018 sloeg ze weer toe en ditmaal niet in de slaapkamer, maar de rechtbank! De oranje man en zijn onderdanen zouden haar zwijggeld hebben gegeven om hun affaire stil te houden en enige tijd was het effectief windstil. Maar Stormy, sterker dan ooit tevoren, kwam terug, kreeg de wind in de zeilen en in augustus van dat jaar bereikte ze haar ultieme hoogtepunt. De persoonlijke advocaat van Donald, Michael Cohen, vloog de cel in voor 3 jaar. De storm ging bevredigd liggen en het had haar toch geen windeieren gelegd, want ze kon nog een boek slaan uit het drama.