The Schamper Times

Vadertje staat is nogal een puinhoop de laatste tijd. Gelukkig is er de UGentse politiek om de belangen van de student te begunstigen. In welke pap hebben de studentenvertegenwoordigers hun vingers dit semester?

Artikel door Dries Van den Eynden aka Ivan De Vadder

RIP Resto’s

De Sociale Raad (SoRa) van UGent heeft beslist dat Resto Kantienberg voor onbepaalde duur toe gaat vanaf de zomersluiting. De klomp van de regelmatige studentenrestaurantganger zal niet breken wanneer die hoort dat sinds de ietwat sneue maar gegeerde comeback van dé Brug er bijna geen kat meer in de Brugvervanger aan de Muinkschelde zit. Terwijl Kantienberg het hoofd boven water probeert te houden, is er op Campus Ardoyen (het Technologiepark in Zwijnaarde) een dringende nood aan meer eetplaats. Daarom opent er in september een nieuw restaurant, dat dan bemand kan worden met personeel van wijlen Kantienberg. De vrijgekomen zaal opent wel de deur voor nieuwe activiteiten van bijvoorbeeld studentenverenigingen. Ook het einde van Resto Sint-Jansvest is eindelijk aangebroken. Na oneindig uitstel door de restauratie aan de Brug, is het paradijs voor vegetarische en hippiestudenten vervroegd gesloten wegens wegenwerken. Een gelijkaardig concept, meer veggie dan in andere resto's, op een andere plaats onderbrengen is nog niet ter sprake gekomen.

The Epurse Strikes Back

In een sterrenstelsel hier ver vandaan betalen alle studenten restomaaltijden met hun Epurse. De Directie Studentenvoorzieningen wilt natuurlijk dat daar ook in de Melkweg gebruik van gemaakt wordt. De SoRa heeft besloten dat vanaf september 2020 geen enkel studentenrestaurant nog cash zal aanvaarden. Elektronicalosers niet gevreesd: overal zal er nog wel één kassa komen waar betalen met bancontact mogelijk is. Deze maand (februari 2020) zal hierover meer gecommuniceerd worden door de universiteit zelf. De voornaamste reden voor de opmars van de Epurse ligt in logistieke hoek, want aan cash gaat te veel geld verloren. Een uitbreiding van de manier waarop je je saldo kan opladen, namelijk per smartphone, moet nog concreet gemaakt worden. De UGent heeft ook de intentie om via domiciliëring het automatisch volproppen van je elektronische portemonnee mogelijk te maken.

Half paard, half versleten

“… maar in de kalender staat het anders!” Herkenbaar? De universiteit is aan het knipogen naar de mogelijkheden tot vervanging van de inroosteringssoftware voor lessen, momenteel verzorgd door het krakkemikkige platform Centauro. Er zijn blijkbaar mankementen en slijtages aan dat huidige systeem. De zoektocht is helaas niet gemakkelijk: grootte van leslokalen, beschikbaarheid van de proffen, verplaatsing, enzovoort zijn allemaal denkbare factoren die het toekomstige algoritme in rekening zal moeten brengen. Voor de Gentse Studentenraad is dit ondertussen wel een uitstekend moment om de duur van een lesblok te evalueren. In samenwerking met pedagogen wordt er gezocht naar de optimale lestijd, maar ook de student heeft inspraak. Klachten over het uur-en-een-kwartier, liefdesbrieven aan het 50-minuten-les-10-minuten-pauze-model of gewoon tevreden met de regeling hoe die heden ten dage is? Laat van u horen, student, en klop aan bij onze stuvers!

"Betere Bolo" en "Plezante Poivron" zijn maar verscheidene voorbeelden van de afschuwelijke alliteraties die gebruikt worden in de studentenresto's, tot grote ergernis van sommige studenten die de maaltijdnamen te onduidelijk vinden. Ze zullen binnenkort dan ook niet meer gebruikt worden.

Bericht:
Je epurse saldo opladen per smartphone kan al een eeuwigheid. De uitbreiding waarbij je saldo automatisch op peil wordt gehouden is in testfase en wordt dra opengesteld. Ik ben geen robot.