Recensie: Dag Sinterklaas (2019)

Een kruising tussen de Sprookjesboom en Rick & Morty

Als je vandaag de dag een student bent is er een zeer grote kans dat je bent opgegroeid met de serie 'Dag Sinterklaas'. In deze reeks met twintig afleveringen uit de jaren negentig gaat Bart Peeters, die zichzelf speelt, iedere aflevering op bezoek bij Sinterklaas en Zwarte Piet. Iedere aflevering wordt een belangrijke vraag over de Sinterklaasmythe beantwoord: Waar komt het speelgoed van Sinterklaas vandaan? Hoe komt het dat Sinterklaas op de daken kan lopen? Doet Sinterklaas in bad een vreemde badmuts rond zijn staf? (Waarop de antwoorden in volgorde zijn: hij drukt zijn eigen geld, hij is een magisch wezen en uiteraard)

Frans Van der Aa als Zwarte Piet met blackface en Jan Decleir als Sinterklaas

Hoewel wij diep vanbinnen allemaal zouden willen dat de series uit onze jeugd nooit veranderen, werd het toch tijd om een nieuwe versie van de serie te maken. De serie en het mediaspektakel rond Sinterklaas zijn een relatief recent fenomeen. De eerste serie dateert uit 1993 en de eerste gemediatiseerde intrede van Sinterklaas dateert nog maar van 2003. Al deze evenementen hadden steevast dezelfde cast: Jan Decleir als Sinterklaas en Frans Van der Aa als Zwarte Piet. Beiden zijn bij de meeste studenten waarschijnlijk ook bekend als respectievelijk Koning Jozef en de Duivel in de serie 'Kulderzipken'. Na 25 jaar was het echter genoeg voor hen en hebben ze plaatsgemaakt voor een nieuwe cast.

De nieuwe cast bestaat uiteraard uit Sinterklaas, nu gespeeld door Wim Opbrouck, en Zwarte Piet, gespeeld door Jonas Van Thielen. Maar ook Ramon, de kapiteins en Conchita, die ondertussen al enkele jaren aan de intredestoet deelnemen, hebben eindelijk een vast plaatsje gekregen in de officiële mythologie. En er is ook ruimte voor enkele nieuwe castleden, zoals Palomita, het nichtje van Conchita, en Kneta Knieschijf, een vrouw die lijdt aan angststoornissen. De onderwerpen van de afleveringen overlappen grotendeels met de oude reeks.

Maar we kunnen de olifant in de kamer niet ontwijken. Een belangrijke reden om de serie opnieuw te maken was natuurlijk om enkele twijfelachtige zaken uit de vorige reeks recht te zetten. Zo moet Van Thielen voor zijn rol als Zwarte Piet niet langer blackface doen, maar heeft hij gewoon roetvlekken, zoals je van een man die in schoorstenen springt zou verwachten. Ook is Sinterklaas vaak veel minder autoritair. Dat is bijvoorbeeld duidelijk in de aflevering over de 'Valse Sinterklazen', waar alle nepsinten op het einde van de aflevering pannenkoeken eten met de rest van de cast. Een groot verschil met de woedeaanval die de Goedheilig Man in de eerste reeks kreeg, toen hij de namaaksinten zag. Samen met de invoering van een paar 'Spaanse' personages en de algemeen vrolijkere toon zorgt dat ervoor dat het sinterklaasfeest weer wordt wat het zou moeten zijn: een vrolijk en grappig feest, zonder racistische personages.

Het is dan wel geen nieuwe reeks van HBO of Netflix, maar 'Dag Sinterklaas' is een serie die eigenlijk wel de moeite waard is om eens als student te bekijken. De afleveringen hebben de stijl van een educatieve reeks, maar aangezien de filmmakers alles uit hun duim zuigen, verkrijg je vaak absurde en grappige situaties. Zo krijg je in een reeks, die eerder het opzet deelt van een serie als 'De Sprookjesboom', trippy scènes die passen in een serie als 'Rick & Morty'. Van Jelle Cleymans die sterren oppoetst met een vod tot vreemde Spaanse dansnummers in de slaapkamer van Sinterklaas. Een meesterwerk is het dan niet, maar 'Dag Sinterklaas' is de ideale reeks om eens samen met een hoop vrienden te bekijken en eens goed mee te lachen.

De nieuwe cast van Dag Sinterklaas
0