Best of: chocolademelk

Huize Colette

Dit gezellige huis is een oase van rust in het midden van de stad, met zachte verlichting en fijne jazz die uit de speakers weerklinkt. Voor zonderlingen die nooit van hun studentenberg afdalen om de rest van Gent te verkennen, is dit plekje vast en zeker onbekend. Maar zodra je de chocomelk van Huize Colette proeft, zal het zeker niet onbemind blijven. Als basismok heb je de keuze tussen vier soorten chocolade, die je kan aanvullen met allerlei lekkers. Slagroom en marshmallows zijn klassiekers, maar als je praliné of Maltezersnoepjes in je drank wilt uitproberen, moet je bij Colette zijn. Voor een dampende kop chocolademelk betaal je €3,80, voor elk extraatje komt daar €1 bij. Dat is niet weinig, maar de tassen zijn groot, de chocolade is vers gesmolten en de supplementen krijg je in grote hoeveelheid. Colette heeft ook eigenaardige huisspecialiteiten: zo kunnen oude zielen en anglofielen hun hart warmen aan chocomelk zoals die in 1695 aan het Britse hof werd gemaakt. Bij alle warme dranken krijg je een huisgemaakt koekje dat de perfecte hoeveelheid chocolade heeft en net droog genoeg is.

Mayana

Pal in het hartje van onze geliefde studentenbuurt nestelt Mayana zich in de Sint-Pietersnieuwstraat. Vanaf het moment dat je de deur opent en een eerste stap over de drempel zet, word je overdonderd door de intense geur van chocolade. Deze bar is dan ook specifiek bekend voor zijn chocomelk en andere op chocolade geïnspireerde drankjes en hapjes. Dit is een echte aanrader voor de fanatieke chocomelkdrinker, voor de ziel wiens dorst naar chocolade nooit gelest kan worden. Voor €4 heb je een klassieke chocomelk met een proevertje gebak of toefje slagroom ernaast. Ook de fans van plantaardige chocolademelk kunnen hier terecht, want voor 50 cent extra kan je van elk drankje een versie met notenmelk krijgen. Een knusse plek voor mommy's special guy/girl die graag chocomelk oplepelt met een gouden lepeltje. Het interieur is simpel maar rustgevend en vormt een chocoladeparadijs in het centrum van de drukke Gentse binnenstad.

Take Five Espressobar

Op een steenworp van Campus Aula verzamelen studenten, koffie-addicts en jazzfanaten dagelijks om hun stukje ochtendgoud hier in de mond te nemen. De combinatie van een herenhuis met art-decotegels en het met hout beklede interieur zorgt voor een gezellig drukke sfeer in de zaak. Hoewel deze koffiebar vooral gelauwerd wordt om zijn - vanzelfsprekend - heerlijke koffie, worden chocoladeliefhebbers hier minstens evenzeer in de watten gelegd. Voor €3,60 kies je uit drie soorten chocoladecallets (zo'n kleine gestolde druppeltjes, red.), opteer je voor gestoomde of havermelk (voor laatstgenoemde betaal je €0,50 meer) en krijg je je zoete goed geserveerd met een Lotus-speculoosje. De barista versiert je chocolademelk bovendien met speciale chocolate art. Wie dat wil, kan ook eerst het melkschuim oplepelen alvorens de chocolade, die onderaan zit, door de melk heen te roeren. Veel koffiebars maken voor hun chocomelk gebruik van chocoladecallets, maar het verschil laat zich vooral merken in de dosering. Zo zijn chocomaniacs in Take Five helemaal op de juiste plaats. Bij zaken als 'Barista' en 'Vandekerckhove' is de dosis iets kleiner en smaakt de melk sterker door.

Vooruit Café

Als je deze koude dagen graag verwarmt met een lekkere chocolademelk maar je vrienden enkel oog hebben voor bier, rest je maar een oplossing: chocomelk bestellen op café. De Vooruit is zo'n café waar ook de chocomelkliefhebber terecht kan. Je kan er je favoriete drank op drie wijzen verkrijgen. Wie z'n choco het liefst koud drinkt, betaalt €2,60. Zie je hem liever opgewarmd, dan tel je €2,90 neer en voor wie er liefst nog een dikke toef slagroom op wilt, komt het neer op €3,20. Dat is een kleine euro minder dan in de gemiddelde chocoladebar, maar fijnproevende chocomelkfanaten zullen hier niet aan hun trekken komen. Hier vind je geen versgesmolten chocolade of chocoladecallets, maar gewone (zij het wel biologische) chocomelk uit de bus, die eventueel opgewarmd wordt. Bij je tas krijg je een Oxfam-chocolaatje als troostprijs. Voor een sfeervolle avond met vrienden, is de Vooruit the place to be. Ben je echter op zoek naar een goede chocomelk, trek je best naar andere oorden.

Pain Quotidien (Kalandeberg)

Net zoals bij de buren van Campus Aula, waan je je in Pain Quotidien meteen een halve eeuw eerder. Hun 'Belgische Warme Chocolademelk' past perfect bij de gezelligheid van de zaak. Voor €3,95 heb je een stomende kom heerlijke chocomelk. Met deze kleine versie heb je meer dan genoeg: je laat je kop waarschijnlijk niet leeg achter en bovendien kost de grote je een euro meer. Het heerlijke goedje heeft een volle smaak, waarschijnlijk door de rijke volle melk. Je merkt meteen het verschil met een kopje Nesquick: hier en daar drijft nog een brokje ongesmolten chocolade. Het is bovendien erg moeilijk om ergens warme chocolademelk te vinden die niet overdreven zoet is. Die van Pain Quotidien smaakt naar pure chocolade, zonder je met een overheersende dorst achter te laten. Een andere hindernis die meeste hot cocoas niet overstijgen, is het afkoelen. Op een magische manier slaagt deze chocomelk erin vrij lang warm te blijven. Je lijn wordt dikker, je portemonnee slankt af. Maar ach, als je ergens halfbevroren binnenstrompelt, is een hete kop zuivel dé beste troost die je kan vinden.