DIY: winterkleren

Because winter is coming

Iedereen maakt zich klaar voor de winter. Warme kleren worden weer uit de kast gehaald, chai lattes worden opgestoomd en uit bed raken wordt steeds moeilijker. Niets ergs hieraan, denkt u? Niets is minder waar, want de jaarlijkse massaproductie van winterkleren steekt opnieuw de kop op, klaar voor massaconsumptie.

Voor de duurzaamheidsgoeroes of armzalige studenten onder ons: hier een gids tot een goedkope en duurzame zelfvoorziening van winterkleren! Dus ontdoe jezelf van je winterdip, kom uit je bed, en lees hoe je nu die sjaal breit, een turtleneck in elkaar steekt, een onderbroek naait en een deken haakt. Door het eerder korte karakter van dit artikel, zal u vaak doorverwezen worden naar de perfecte Youtube-tutorial, die u het technische aspect van dit alles op een waterdichte manier zal uitleggen.

Brei een sjaal

Om een sjaal te breien heb je slechts twee zaken nodig: wol en breinaalden. Voordat je hiervoor geld uitgeeft, is het altijd handig eens te kijken wat je (groot)ouders nog liggen hebben. Er is immers een grote kans dat die een grote hoeveelheid aan wol en breinaalden liggen hebben en bovendien nog eens apetrots zullen zijn dat hun (klein)kinderen willen breien om u vervolgens alles te tonen. Als dit niet het geval is, is de tweedehandswinkel uw go-to. Ook daar worden vaak oude breispullen binnengebracht en die liggen klaar voor de Gentse DIY-hipster! Als ook dit niet het geval is, stap je gewoon een wolwinkel binnen. Daar heb je een grote keuze aan kleur, materiaal en dikte. Een gouden tip voor de ongeduldige types: hoe dikker de wol, hoe sneller de sjaal gebreid zal zijn. Op de wol staat ook vermeld welke naalddikte je best gebruikt, maar hou er rekening mee dat iedereen een eigen manier van breien heeft. Deze dikte moet dus soms aangepast kan worden. Om dan uiteindelijk aan het breien te beginnen, bekijk je best de Youtube-tutorial genaamd 'MAAK ZELF EEN SJAAL'. En dat is het! Helemaal niet moeilijk dus! Erg laagdrempelig en een heerlijke bezigheid op de trein, als blokpauze of tijdens het luisteren naar een saaie lesopname.

Naai een turtleneck

Ook het maken van kleren kan iedereen! Hoewel hiervoor de benodigdheden al een beetje hoogdrempeliger worden, is dit allesbehalve moeilijk. Wie al lang een naaimachine wil, kan vanaf nu een gigantisch tweedehandsaanbod benutten van heel mooie naaimachines die soms nog amper een tiende van de oorspronkelijke prijs betreffen. Er zijn dan ook nog heel wat winkels die oude naaimachines herstellen en in orde maken voor een lage prijs. Wanneer je dan ook effectief wilt beginnen aan het naaien van een kledingstuk zoek je best een patroon hiervan. Die kan je zowel online kopen als in boekenwinkels en ze zitten ook nog in magazines genaamd ‘Burda’ en ‘Knip’. In deze patronen staat welke stof je nodig hebt en hoeveel. Zo ook de benodigde stukken stof getekend op papier. Deze teken je over op papier, knip je uit en speld je op je stof. Daarna knip je de stof uit met de nodige marges, die vermeld staan in het patroonboekje. Daarin wordt ook stap voor stap uitgelegd hoe je de stukken stof aan elkaar moet naaien.

Nu is het zo dat er online een gratis patroon voor een turtleneck te vinden is, genaamd 'free monroe turtleneck'. Dit zijn pdf's waar alles stap voor stap wordt uitgelegd. Voor je hier als beginner mee start, is het goed om volgende Youtube-tutorial te bekijken: 'Naaimachine 1. Basis'. Vergeet ook niet dat alle nodige informatie over je naaimachine in het boekje staat dat erbij zit. Daarin wordt er uitgelegd hoe je je naaimachine klaarmaakt voor het naaien. Eens je de tutorial hebt bekeken en alles beetje per beetje uitvoert, wijst de rest zichzelf uit, mits een beetje creativiteit.

Naai een onderbroek

Een onderbroek naaien kost minder tijd dan wachten aan de kassa van de Zeeman, zolang je de goede materialen gebruikt: een elastische stof (dus tulle van de trouwjurk van je moeder is niet geschikt), draad (geen wol, geen elastiek, gewoon katoenen draad), een naald en een goede schaar. Eentje die écht knipt.

Net zoals zoveel meesterwerken begint je zelfgemaakte onderbroek met een blad. Teken de drie schema's na en houd rekening met volgende aanbevelingen:

- schema 1 is de voorkant. De roze streep is je heupomtrek gedeeld door 2. De gele lijn is de lengte van je onderbroek. Boots met gezond verstand de lengte na van je best passende onderbroek. De blauwe strepen boots je qua lengte ook best na, weeral aan de hand van de cruciale Best Passende Onderbroek.

- schema 2 is de achterkant. De lengte van de blauwe streep is dezelfde als de voorkant. De gele streep moet ook overeenkomen qua lengte. En nee, deze handleiding is niet monotoon! Groot verschil met de voorkant: de roze streep moet overeenkomen met de afstand tussen de linkerhoek en de midden-linkerhoek van schema 1. Het lijkt wat abstract, maar kijk naar de schema's om je te helpen. Zolang je uitkomt op een vorm die hetzelfde is, zit je goed.

- schema 3 is niets meer dan een rechthoek die overeenkomt met de hoogte van je onderbroek maal twee!

Dan begint het snelste stuk: het naaien zelf! Plooi de mysterieuze rechthoek (zoals ze in couture-jargon zeggen: mooie kant op mooie kant) en naai de twee stukken aaneen. Let wel op dat je één van de korte stukjes openlaat om de rechthoek te kunnen draaien (van binnen naar buiten, mooie kant stof aan de buitenkant).

Naai de uiteindes van de rechthoek aan de respectievelijke onderkanten van voor- en achterkant. Nu moet je enkel nog de zijkanten aan elkaar naaien. En zo wordt je nieuwe, best passende onderboek geboren!

Het allerbeste is om alle boorden licht te plooien en dan te naaien, zo ontrafelt je stof niet.