Ik steek mijn neus waar ik wil

Mijn reukorgaan is niet het allerbeste. Als het van Darwin zou afhangen, had ik dit nooit zitten schrijven. Wanneer mijn moeder of vader vraagt of het eten lekker ruikt, moet ik hen vaak teleurstellen. Als ik dan eens iets ruik, borrelt de vreugde op. Het is een hemels moment.

Toch zijn er periodes waarop mijn reukzin het voor mijn part volledig mag begeven. Zoals bijvoorbeeld op een festivaltoilet, of tijdens de eerste weken van het academiejaar.

Ergens midden vorige week werd ik aangesproken door iemand die ik al van binnen in het studentenrestaurant rook. Het was een schacht die post had gevat aan de in- en uitgang van een plaats waar mensen eten. Zijn doel? €300 verzamelen. Waren de brokken etensresten in zijn haar elk een euro waard, had hij dat bedrag maar uit zijn haar te vissen.

Je kon van zijn gezicht aflezen dat hij zich diep schaamde. Niet het soort schaamte na een ongepast darmwindje, neen. Wel de diepe variant die huist in de achterkamers van de ogen en alle gevoelens overheerst.

Velen laten zich tot op het bot vernederen om toch maar tot de groep toegelaten te worden

Die lijdensweg staat de komende maanden nog talloze studenten te wachten. Ik snap het, we willen allemaal ergens bijhoren. Het is eigen aan de mensheid. Op zich niets verontrustend, ware het niet dat velen zich tot op het bot laten vernederen om toch maar tot de groep toegelaten te worden.

Gebukt onder de macht van oudere leden, onder sociale druk en vaak ook onder invloed van alcohol doen studenten zaken die ze zichzelf vooraf nooit zagen doen.

Natuurlijk zegt de meerderheid achteraf dat het een onvergetelijke ervaring was en ze het zo opnieuw zouden doen. Ze kunnen ook niet anders, het omgekeerde betekent immers sociale zelfmoord.

Beste studenten, besef dat je altijd het recht hebt om iets niet te doen. Wees je ervan bewust dat de keuzes die je op zo'n momenten maakt, beïnvloed worden door allerlei soorten van sociale druk.

Een studentendoop voltooien mag dan als dapper beschouwd worden, opkomen voor jezelf en anderen tijdens het dopen spant wat moed betreft de kroon.