Verenigingenvetes: Schamper vs. Veto

Shit's going down for real

We proberen allemaal in vrede samen te leven, maar conflicten zijn onvermijdelijk. Die conflicten stapelen zich soms op tot echte vetes. En geen enkele vete is zo sappig als die tussen twee studentenverenigingen.

Mea culpa, mea culpa, mea optima culpa! Beste lezers, edities lang hebben we jullie getrakteerd op epische vetes en sappige roddels, maar pas in de laatste editie bekent Schamper schuld. Ook wij, onschuldige en neutrale bewakers van het nieuws, koesteren soms wrok jegens onze medemens. Al sinds jaar en dag hebben wij boel met onze conculega's uit Leuven: het studentenmagazine Veto. Om licht te schijnen op dit zware conflict sprak ik met Pieterjan Schepenshoofdredacteur van uw favoriete studentenblad, en iemand bij Veto wiens naam ik ben vergeten.

Rudolf en Adolf

Nu vraagt u zich waarschijnlijk af, liefste lezer, hoe het mogelijk is dat iemand wrok kan koesteren jegens een mooi studentenblad als het onze. De redacteurs bij Veto geven de volgende verklaring: "In de jaren 74 waren er twee broers, Rudolf en Adolf Veto, die om een heleboel nobele redenen besloten een studentenblad op te richten: Veto." De redacteurs van Schamper willen even opmerken dat het zeer narcistisch is een magazine naar jezelf te vernoemen. "Rudolf had echter een geheime relatie met een studente uit Gent," vervolgen de Leuvense redacteurs," genaamd Maria Schamper. Er ontstond een grote ruzie tussen de twee broers, die ertoe heeft geleid dat Rudolf en Maria zijn weggevlucht naar Gent, waar ze een nieuw magazine begonnen. Deze keer vernoemd naar zijn geliefde."

"Allereerst is dit uiteraard complete onzin," begint hoofdredacteur Schepens, " maar ik had niet anders kunnen verwachten van een blad wiens definitie van satire het is om Rik Torfs een zonnebril op te zetten." Wat is dan wel de reden dat de twee bladen met elkaar overhoop liggen? "Is dat een serieuze vraag? Het is Veto. Is er meer uitleg nodig? Wij maken nieuws, zij hebben een hobbykrantje," wordt aangevuld door heer Schepens.

Zowel de heer Schepens als die van bij Veto zijn het er echter over eens dat de vete niet meer zo leeft als vroeger. "De nieuwe generatie is te naïef," aldus Schepens. "Ze geloven dat we gewoon vredig naast elkaar kunnen bestaan. Een goede Veto is een verbrande Veto. Daarom dat wij een verbrand exemplaar hebben opgehangen in onze 'vriendjeshoek' op onze redactie." Het schorriemorrie bij Veto heeft ons enkel een Game of Thrones GIF doorgestuurd met het onderschrift: "Lions don't care about the opinions of sheep."

Stijldieven

Een vete is natuurlijk maar zo goed als de pesterijen waaruit hij bestaat. En aan conflict geen gebrek in deze vete. "Veto heeft de gewoonte om in onze vijver te komen vissen," aldus Zijne Majesteit Schepens. "Onze rector, knokpartijen in de Overpoort ... Zelfs Dries Van Langenhove is niet meer veilig! Tot dergelijke perfide praktijken hebben wij ons nooit verlaagd, ook al omdat we weten dat er nooit iets interessants uit Leuven is gekomen. Overigens was Veto vroeger een blad in krantvorm, maar zijn zij tegenwoordig een tweewekelijks blad. Ze hebben dus in feite toegegeven dat wij al die tijd al gelijk hadden en hebben onze stijl gestolen."

"Enkele jaren geleden vroegen wij ons bij Veto af hoe lang het zou duren om Schamper te verslaan op hun eigen terrein," aldus de Leuvense rioolapen. "Bleek dat we er na één jaar al met kop en schouders bovenuit staken. De reden dat Veto het succesvolste studentenmagazine is, komt dus deels door Schamper. Waarvoor dank, xoxo."

Verder doen beide studentenmagazines een oproep aan dwars, onze Antwerpse collega's, en de Moeial, onze Brusselse vrienden, om eindelijk kant te kiezen in deze oorlog.