Wetenschapskort

Patstelling

Hoeveel verschillende schaakpartijen kan je mogelijk spelen? Claude Shannon schreef in de jaren '50 een paper over het programmeren van schaken in computers. Daarin illustreerde hij met een terloopse schatting van 10^120 verschillende partijen, wat meer is dan de hoeveelheid atomen in het observeerbare universum (10^80), dat indien je een computer steeds de beste zet zou laten berekenen, het eeuwig zou duren. Het enorme scala aan mogelijke partijen maakt dit gewoon onmogelijk. Een andere wiskundige, G.H. Hardy, stelde dat dit eigenlijk nog veel groter was, in acht genomen dat nonsenspartijen ook mogelijk zijn, en kwam uit op (10^50)^50. Indien iedereen op aarde elke dag een verschillende partij zou spelen, zou je er nog triljoenen jaren over doen. Denk dus vooral niet té hard na over de volgende zet van je tegenstander, het zou nog eens kunnen tegenvallen.

The Sperm Killer

De mannelijke pil zou wel eens een over the counter apothekerspilletje kunnen worden in de nabije toekomst. Een studie rond de veiligheid en tolerantie bij dagelijks gebruik gedurende een maand op gezonde mannen, bleek hormoonresponsen te produceren die consistent zijn met effectieve contraceptie. The University of Washington, te Seattle, werkte hiervoor samen met LA BioMed. Participanten ervaarden naar verluidt geen ernstige neveneffecten, ondanks dat hun testosterongehalte drastisch gedaald was. Het betrof slechts veertig proefpersonen, en de pil zit nog in zijn prille proeffase. Toch voorspelt onderzoekster Christina Wang dat veilige, reversibele, mannelijke, hormonale contraceptie binnen 10 jaar op de markt verkrijgbaar zou moeten zijn. Dit is echter geen anti-SOA-middeltje, dus onze latex vriend blijft een aanrader als je niet wenst dat je genitaliën er mogelijk af rotten.

Millennials

Stel je wil miljonair worden, maar je bent nogal lui. Er bestaat hier een oplossing voor: los één van de zeven millenniumvraagstukken op die in 2000 verzameld zijn door het Clay Mathematics Institute. Op die beruchte 24 mei van dat jaar hebben wiskundigen de zeven grootste wiskundige problemen neergeschreven en de wereld ingestuurd met de prangende vraag of de mensheid zich toch eventjes hiermee zou willen bezighouden. Die arme wiskundigen moeten echter op hun honger blijven zitten, er is namelijk tot nu toe nog maar ééntje sluitend opgelost. De Rus Grigori Perelman wist al twee jaar na de publicatie het 'Vermoeden van Poincaré' te bewijzen. Bovendien weigerde Perelman de miljoenprijs en de honneursmedaille. Hoewel het begrijpen van de hypotheses op zich redelijk haalbaar is, vergt het bewijzen ervan de strafste wiskundebollen ter wereld. Math is a b!tch ...