Lint, pint en pot

Herbruikbare bekers veranderen het Gentse uitgaansleven

Zoals elk evenement zijn ook cantussen heuse afvalproducenten en eindigt elk zang- en drinkfestijn met een berg aan wegwerpbekers. In het begin van dit academiejaar groeide binnen het HK echter het idee om hier verandering in te brengen. Een primeur in studentikoos Vlaanderen.

En zo geschiedde: razendsnel ging de bal aan het rollen en kregen studenten die een niet-wegwerpbeker meebrachten naar een cantus een euro korting. "Vooraleer we onze eigen bekers aankochten, wilden we het concept al wat introduceren en aftoetsen welke feeling dit geeft bij studenten, en of het wel aanslaat", vertelt Jessie Hanssen, praeses van het Home Konvent (HK). "Wanneer alle homeraden zich achter een idee scharen, wat uniek is in het HK, is het wel van moeten en doet iedereen mee. In het begin was het natuurlijk niet gemakkelijk om iedereen op dezelfde lijn te krijgen, maar eens vertrokken werkt het echt wel!” vertelt Sara Helsen, Milieupraeses van het HK. De eensgezindheid was er en niet veel later werden er verschillende opties afgewogen en mogelijke leveranciers voor de eigen HK-bekers gecontacteerd.

Ook het FaculteitenKonvent (FK), de koepel van facultaire kringen, en het Seniorenkonvent (SK), de koepel van streek-, café- en hogeschoolclubs, werden door studentenbeheerder Nicolas Vander Eecken aangemoedigd om zich achter dit initiatief te scharen. Helaas maakte dit de gesprekken moeilijker en begon de tijd te tikken naarmate de examenperiode naderde. Het SK en FK lieten te lang op zich wachten en in de eerste week van januari besloot het HK om alleen verder te gaan. Vier weken later en vier dagen voor de eerste cantus van het tweede semester stonden er 500 bekers voor hun deur. “Het moest allemaal heel snel gaan. En dan moesten we de prijs van de bekers nog bepalen”, lacht Hanssen.

“We hebben enorm veel hulp gekregen van Louis Ampe, studentenvertegenwoordiger in de Sociale Raad. Hij heeft mee leveranciers gezocht, mee het overleg met de andere konventen voorgezeten en de bekers getest. Ze hebben tijdens de examens echt de zotste dingen met de samples gedaan om te testen of ze weldegelijk cantusproof zijn”, vult vicepraeses Seline Van Adrichem aan.

Ondertussen ziet het HK de effecten al van hun herbruikbare bekers. “Het is echt mooi! Je gaat zo van 300 plastic bekers op een cantus naar vijf. Dat is echt bizar”, weet Van Adrichem te vertellen. “Ook de opkuis is minder werk omdat we al die wegwerpbekers niet meer moeten opruimen."

"Je gaat zo van 300 plastic bekers op een cantus naar vijf, echt bizar" - Van Adrichem

Als het van Hanssen en Van Adrichem afhangt, is dit dan ook lang niet het einde van het bekerverhaal. “We willen de tijd nemen en naar ieder evenement dat we organiseren kijken waar we de cantusbeker kunnen inzetten en waar we verder kunnen verduurzamen. We weten wel dat we het met kleine stapjes moeten doen. Het HK van de ene dag op de andere helemaal duurzaam maken is moeilijk."

“We hopen om in de zomer of op zijn minst in de loop van volgend jaar voor een tweede keer 500 bekers aan te kopen", zegt Hanssen. Ze benadrukt ook de rol van de Gentse Studentenraad in het initiatief. "Ze hebben ons een financieel duwtje in de rug gegeven. Voor sommige homes was het aanleggen van een voorraad bekers toch even slikken. Dankzij de Studentenraad kunnen we ervoor zorgen dat het project op termijn niet stilvalt. Dat zou spijtig zijn."

“Onze natte droom is dat de herbruikbare bekers, ook 'de pot' genoemd, zo traditioneel worden dat ze opgenomen worden in de blauwe pagina’s (de opsomming van cantusregels en gebruiken, red.) van de codex. Momenteel staat er ‘lint, pint en pet’ in de codex. De pet is steeds minder en minder gangbaar. Van ons mag de pet vervangen worden door de pot. Lint, pint en pot!”