Just UGent Things: Volkssterren-wacht eerst zes jaar

Telescoop

De indrukwekkende telescoop die we kunnen vinden in de Volkssterrenwacht Armand Pien, die zich bevindt in de Gezusters Lovelingstraat, had er bijna niet gestaan. De telescoop behoorde ooit toe aan de Gentse industrieel Désiré Van Monckhoven, onder andere bekend van de tramhalte. Na zijn overlijden in 1882 bood zijn weduwe zijn inboedel aan de universiteit aan voor een 'zacht prijsje'. Een specifieke prijs kunnen we niet geven, maar de afbetaling heeft zo'n zes jaar geduurd. Hoera, de universiteit beschikt nu over fancy astronomische instrumenten. Helaas had de universiteit niet genoeg plaats om dit materiaal uit te stallen, doordat de voorziene ruimte niet sterk genoeg was om de telescoop te dragen. Bij de verbouwing van het Plateau-complex in 1904 werd besloten om de telescoop in de Volksterrenwacht te plaatsen, zodat de UGent ook meteen voldoet aan de wettelijke vereiste van een eigen universitair observatorium. Nadeel: door de inmiddels verouderde apparatuur en de niet zo optimale ligging is het observatorium onbruikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Meer just UGent things dan dat zal het niet worden.