Gent: step up your game

Hippe vogels kiezen voor Bird

Begin dit academiejaar kreeg onze prachtige hoofdstad Brussel een upgrade waar wij alleen maar van kunnen dromen. Het Amerikaans bedrijf Bird lanceerde een honderdtal elektrische deelsteps waarmee iedereen zich in mum van tijd kan verplaatsen voor slechts vijftien cent per minuut. Enkele weken geleden volgde Antwerpen, wat een duidelijk signaal geeft dat Gent niet kan achterblijven. Zijn deze steps echt zo wonderbaarlijk als ze klinken en zijn de Gentse wegen wel klaar voor deze revolutie?

Na deelauto’s en deelfietsen volgt nu ook hét vervoersmiddel der vervoersmiddels: de elektrische step. Meerdere Amerikaanse start-ups, waaronder Lime en Bird, scheren momenteel hoge toppen op de beurs door dit simpele, maar baanbrekende concept. Het idee is eenvoudig: een bedrijf verspreidt een bepaald aantal elektrische steps over de stad, die gebruikers via een app kunnen ontgrendelen voor een kleine startprijs. Daarna kunnen ze op ongezien grave wijze de stad doorkruisen tegen een topsnelheid van maximum achttien kilometer per uur. Hier hangt dan nog een bijkomende kost per kilometer aan vast en de beperkingen dat ze enkel gebruikt mogen worden door volwassenen en niet werken tussen negen uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Door de laagdrempelige app en het grote gemak zijn de steps enorm populair in Amerika, en steken ze nu stilaan het water over om Europese steden te komen veroveren.

Vogelspotters

Zoals in veel deelsystemen het geval is, kunnen ook hier de gebruikers van het platform er iets aan verdienen. Elektrische steps laden uiteraard zichzelf niet op en ook het bedrijf in kwestie neemt die taak niet op zich. Hiervoor rekenen ze op de inwoners van de steden zelf. Wie een step mee naar huis neemt en deze oplaadt, ontvangt daarvoor een vergoeding van vijf tot twintig euro, afhankelijk van de afstand waar de step staat en hoeveel de batterij moet worden opgeladen. Het is dan ook geen dom idee om op zoek te gaan naar een kot waar de kosten inbegrepen zijn, al is de kans groot dat je niet de enige zal zijn die deze mooie bijverdienste heeft opgemerkt. Op sommige plaatsen in Amerika is er dan ook een enorme strijd tussen zogenaamde 'Bird Hunters', die om ter snelst steps willen bemachtigen en hier best wel wat voor over hebben.

Wie een step mee naar huis neemt en deze oplaadt, ontvangt hiervoor een vergoeding van vijf tot twintig euro

Anderzijds zijn er ook locaties waar wel veel steps met lege batterijen terechtkomen, maar slechts weinig woningen in de buurt zijn en dus ook niet veel potentiële opladers. Een duidelijk nadeel, waar heel wat Amerikaanse steden mee kampen, maar hierover voorlopig weinig paniek in ons eigen land. Zowel in Brussel, Antwerpen als Gent gelden regels omtrent free floating deelsystemen. Daarin staat voornamelijk dat deelbedrijven een vergunning kunnen bemachtigen indien men de openbare ruimte respecteert, de voertuigen veilig zijn en operatoren snel kunnen ingrijpen wanneer de regels overtreden worden.

De ene step is de andere niet

Naast de nadelen die Amerikanen ondervinden, valt en staat uiteraard ook enorm veel door het terrein waarop men stept, in ons geval het pittoreske Gent. Prachtige stad, gezellig en authentiek, maar vooral: massaal veel kasseien, trapjes, steentjes en niet te vergeten uiteraard onze erg geliefde tramsporen. Alsof dit alles nog niet genoeg was, is de Arteveldestad niet bepaald vlak terrein. Wie zich van het Sint-Pietersplein naar het station begeeft, gaat over de volledige lengte bijna uitsluitend bergaf. Of zoals een pessimist zegt: andersom voornamelijk bergop, en bergop met een step is een ware uitputtingsslag. Daarnaast telt Gent momenteel slechts weinig steppende hipsters. Zijn onze vooroordelen over kasseien en tramsporen terecht of onderschatten we de tijd die we kunnen winnen voor de slechts beperkte kostprijs aan waardigheid?

Omdat wij als rasechte onderzoeksjournalisten zo nu en dan al eens graag ons leven wijden aan de wetenschap, zagen we ook in deze kwestie een uitdagend experiment. We offerden onszelf volledig op en gebruikten gedurende een week uitsluitend de step als vervoersmiddel. Onze twee zelfverklaarde wetenschappers beschikten over totaal verschillende steptypes. Exemplaar A werd gevonden op de camping van Rock Werchter 2017. Hoewel het volgens de onderzoeker in kwestie een zeer degelijk exemplaar is, valt de afkomst toch te merken: zelfs het meest basic model der goedkope Decathlonmodellen biedt nog meer stabiliteit. Step B komt niet toevallig van Decathlon, maar is iets meer van het gevorderde type. Met een vooral decoratieve vering onderaan en een stuur dat werkelijk de gewenste richting uitdraait is dit duidelijk het meest geavanceerde type waar we ons onderzoek mee volbracht hebben. Helaas dus geen elektrische exemplaren voor onze onderzoekers, maar laat dat zeker niet afdoen aan de relevantie van het onderzoek.

Het verdict

Na zeven dagen zijn zowel de voor- als de nadelen meer dan duidelijk. De tijdswinst is enorm, maar enkel wanneer je de juiste wegen neemt. Te vermijden zijn dan ook zo goed als alle routes, met koplopers als: het Sint-Pietersplein, de Veldstraat en alle andere kasseipaden die Gent rijk is. Andere straten, zoals de Sint-Pietersnieuwstraat - in de juiste richting weliswaar -, de Muinkkaai en de Overpoortstraat tijdens zijn nachtelijke uurtjes zijn dan weer echte tijdwinners. We merkten snel dat het grootste onderschatte voordeel wel eens van een andere aard zou kunnen zijn. Terwijl de fietsende student die les had in het UFO of Ledeganck tevergeefs zochten naar een vrije plaats in de veel te kleine fietsenstalling, stepten wij zonder meer tot recht aan de ingang en gingen rechtstreeks onze aula binnen. Het scheelt je meer dan je denkt.

Een prestatie die zonder step onmogelijk was geweest

Zo slaagde onderzoeker A er in om de wooneenheid te verlaten om 8u22, slides te gaan afdrukken in het copycenter en om 8u30 in de les te zitten. Een prestatie die zonder step onmogelijk was geweest. Onderzoeker B daarnaast vertrok vier minuten voor de start van de voetbalwedstrijd België-Nederland naar de nachtwinkel om Bugles met geitenkaas te halen en was nog voor de aftrap terug met zijn geliefkoosde snacks. Tijdswinst is dus zeker een grote plus, maar te snel willen zijn is zoals steeds geen goed idee. Op een overmoedig moment verloor de vrouwelijke onderzoeker tijdens een intense strijd tegen de klok de onderste knoop van haar lange kleed.

Onze mannelijke onderzoeker had in het weekend wat rugpijn opgelopen. Na een week met de step ging de toestand van zijn rug niet bepaald de goede richting uit. Gelukkig voor hem bestaat er Voltaren. Alsof dat leed niet groot genoeg was, begaf ook het achterste wiel van step A (het Rock-Werchter-exemplaar) het tijdens de laatste minuten van het onderzoek. We kunnen dan ook niet anders dan besluiten dat de Gentse wegen enkel en alleen klaar zijn voor Bird, Lime of andere geldschieters indien hun steps van immense kwaliteit zijn.

Nog geen stemmen

Reacties

Bericht: 
Kan ik in Gent een electrische step huren?

Reactie toevoegen