Gez(w)icht

Verscholen in een mengelmoes van stad en mens zijn ze met veel: de gemeenschappen in Gent. Zonder verstarde begripsdefinities of hoogdravende identiteitsvragen wagen we hier een poging om hun een gezicht te geven.

Jan Bombeek

In de Florbertusstraat aan het Sint-Pietersplein staan studenten tijdens hun middagpauzes geduldig aan te schuiven voor hun broodjes bicky boulette en éclairs. Jan Bombeek van bakkerij Panda staat onze hongerige studentenmagen van spijs te voorzien.

Op of in welk Gents gebouw zou men u een ballade mogen brengen?

Iets in de buurt, want uiteindelijk ben ik gewoon van hier. Vanop de trappen van het Sint-Pietersplein.

Welk lied mag absoluut niet door de boxen schallen tijdens uw begrafenis?

(lacht) 'Oya Lélé' van K3. Dat ben ik gewoon beu gehoord door de kinderen.

U bent (terug) jong en u wilt wat: tot welke subcultuur bekeert u/uw vroegere zelf zich?

Terug jong, oei! (lacht) Welke subcultuur? Gewoon rock.

Guilty pleasures bestaan niet: welke ietwat foute schijf doet uw dansbenen telkens onbeschaamd alle richtingen uitslaan?

(Kijkt naar de vrouw die bij hem in de bakkerij werkt) Weet jij een antwoord? Ik weet het echt niet. Iets van Willy Sommers. 'Laat de Zon in je Hart'!

Met welke historische figuur zou u een onenightstand wel zien zitten?

Goedele Liekens. Laat ons zeggen dat zij een historisch figuur is.

Tot stof zijt gij wedergekeerd: welke kunstenaar mag uw reïncarnatie onder handen nemen?

Ik weet wie, maar je zal hem waarschijnlijk niet kennen. Jan Demarrets heet hij. Hij maakt bronzen beelden die ik heel mooi vind.

Welke taal of welk dialect doet stiekem uw (al dan niet geschoren) snorharen trillen van opwinding?

Wat ik een mooi dialect vind, is het dialect van rond het Brusselse, Vlaams-Brabants zo.

Kim Jong-un en Trump zitten rond een tafel: welk boek deelt u uit/welke muziek legt u op/naar welke tentoonstelling sleurt u ze mee om de twee onrustige zielen met elkaar te verzoenen?

Daar heb ik echt geen antwoord op. Ik zou het niet weten. Ik lees dan ook zo goed als geen boeken.

Kwestie van het gat in onze cultuur te dichten: wie of wat wordt schromelijk onderbelicht?

Ik heb het daarnet nog gezegd, want ik heb toevallig sollicitanten gehad. Hoe gemakkelijk jullie eigenlijk wel zijn als klanten, mag wel eens gezegd worden. Dat heeft natuurlijk ook met de leeftijd te maken: een veertiger of vijftiger is veel kritischer is dan pakweg een twintiger. Waarom willen mensen hier komen werken? Gewoon omdat het makkelijk is.

Welk citaat zou uw autobiografie mogen inleiden?

"Een witje of een bruintje?"