Wetenschapskort

Gespot: Trappist

NASA kwam op 22 februari met heugelijk nieuws: satelliet Trappist ontdekte zeven aardeachtige planeten rond een ster die op originele wijze Trappist-1 gedoopt werd. Onderzoekers hopen om tekenen van leven te vinden omdat drie van de planeten zich bevinden in de zogenaamde bewoonbare zone. Doordat de planeten veel dichter bij hun moederster staan dan de onze, duurt een "jaar" in het stelsel overigens slechts tussen de anderhalve dag en twaalf dagen. De planeten zijn dus bijlange geen exacte kopie van onze Aarde. Het systeem bevindt zich in het sterrenbeeld Waterman, op slechts 39 lichtjaren van ons verwijderd. Dat is relatief dichtbij, maar met de huidige technologie nog steeds bijna zo onbereikbaar als je crush voor jou, je herkent het gevoel. Op de nieuwe planeten en je liefdesleven: schol!

Plasjeswater

Voor sommigen is het meer dan een herinnering uit de kindertijd: plassen in het zwembad. In 31 Canadese zwembaden werd gedurende drie weken getest naar het urinepeil door het meten van de artificiële zoetstof ACE, die onverteerd het lichaam verlaat. Daaruit is gebleken dat een zwembad met slechts een derde van het volume van een olympisch bad, gemiddeld zo'n 75 liter urine bevat. In jacuzzi’s ligt het aandeel zelfs nog hoger, tot zelfs drie keer de concentratie van een zwembad. Naast zwembadwatervrees kan de blootstelling aan urine leiden tot oogirritaties. Voor de toekomst hopen de onderzoekers dan ook dat de test gebruikt kan worden om de hygiëne in zwembaden en jacuzzi’s te garanderen. Een tip voor tijdens het baantjes trekken volgende keer: niet nadenken en blijven zwemmen, blijven zwemmen.

Nomen est omen / Johnny is een johnny

Uit een onderzoek dat in Israël onder studenten is afgenomen, blijkt dat mensen in staat zijn om op basis van uiterlijke kenmerken iemands naam te selecteren uit een lijstje van vier of vijf namen. 25 tot 40 procent van de antwoorden waren juist, terwijl dat bij puur geluk slechts 20 tot 25 procent zou zijn. Computertests waren nog preciezer met een juistheidsgraad van 54 tot 64 procent. Wetenschappers nemen aan dat mensen onbewust rekening houden met de stereotypen die aan hun naam verbonden zijn en zich daarnaar dan ook gedragen. Bovendien toont het onderzoek de grote invloed van sociale structuren aan die ons al van bij onze geboorte overheersen. Maar kop op, Chelsea, je hebt nog altijd een redelijke kans om niet tot de rand van de maatschappij te behoren.